Vedtak
Fylkesrådets nestleder Svein Øien Eggesvik svarer
I dag gir Nordland fylkeskommune et direkte driftstilskudd på 1,2 mill. kr til operatør med krav til produksjon på to avganger hver dag. Operatør får alle passasjerinntektene og bestemmer prisene. Denne avtalen ble inngått i fjor sommer og går ut neste år. Kontraktsperioden er 01.06.2020 - 31.05.2022 med opsjon på 1 år.
Evenes–Kjeldebotn er ulik de fleste øvrige samband fylkeskommunen har ansvar for, da den i hovedsak betjener reisende til og fra Evenes lufthavn. Det er også bakgrunnen for fylkestingets vedtak i forbindelse med nytt samferdselskart, at det skulle være en form for markedsprising av dette tilbudet. Det er vanlig at tilbringertjeneste til flyplass er høyere priset enn annen kollektivtransport, men dette er da opp til operatør.
Flere har reagert på at disse prisene har vært høye, og jeg ser at det slår uheldig ut for enkelte. Derfor er jeg glad for at operatøren denne uka gikk ut i media og signaliserte at prisene i sommer ville bli redusert til det nivået de lå på tidligere og at antallet avganger i sommer i tillegg ville bli økt. Det vil da være sju daglige avganger fra Kjeldebotn, noe jeg vil si er et svært godt tilbud. Men som ei kommersiell rute er det ekstra viktig at passasjerene da bruker tilbudet, for å unngå at operatøren må øke prisene eller kutte i antall avganger.
Regjeringen arbeider med og har sendt på høring, forslag til endringer i båt- og ferjenøkkelen i inntektssystemet for fylkeskommunene. I høringsforslaget foreslås det at båtruter som finansieres delvis med fylkeskommunale tilskudd, slik dagens båtrute Evenes–Kjeldebotn har, ikke skal inngå i kriteriene og dermed ikke gi statlige overføringer til fylkeskommunen.
Stortingets konklusjon i denne saken vil derfor ha betydning for om og hvor mye fylkeskommunen vil bli kompensert for utgiftene med et tilbud mellom Evenes og Kjeldebotn.
Avhengig av stortingets vedtak om endringer i båt- og ferjenøkkelen i inntektssystemet, vil fylkesrådet vurdere om båtruten lyses ut som et ordinært anbud, likt de fleste andre samferdselstilbud fylkeskommunen har, eller om man skal fortsette med dagens tilskuddsordning.
Uansett hvilken løsning som blir valgt, er det viktig å sikre et godt og stabilt tilbud i regionen i årene fremover og fylkeskommunen vil bidra til å knytte regionen sammen.
Behandling
Fylkesordførers vurdering om forslag til vedtak:
Fylkesordfører ønsker å vise til gjeldende regelverk og lovverk for fylkestinget. I reglementet for fylkestinget i Nordland står det i punkt 20 c) at interpellant har adgang til å fremme forslag til vedtak om oversendelse til fylkesrådet. Videre står det at dersom det fremmes andre forslag til vedtak – altså annet enn oversendelsesforslag – så kommer regler i punkt 11 til anvendelse. Punkt 11 omhandler saker som er tatt opp til behandling og saker som ikke står på sakslista, altså nye saker.
Fylkestinget er også underlagt overordnede lover som kommuneloven og forvaltningsloven. Det er her vi som fylkesting, og hver enkelt av oss som fylkestingsrepresentanter, må være klar over det ansvaret vi har for at vi ikke skal behandle og vedta saker som ikke er tilstrekkelig eller forsvarlig utredet. I forvaltningslovens § 17 står det at forvaltningsorganet – altså fylkestinget – skal påse at saken er så godt opplyst som mulig før vedtak treffes.
Fylkesordfører viser til vurdering av forslag til vedtak i interpellasjon som ble gjort under fylkestingets møte i februar 2021:
Kommunal- og moderniseringsdepartementet svarte i november 2020 Høyres kommunestyregruppe i Narvik på spørsmål om behandling av interpellasjoner og forholdet til bestemmelsen om behandling av nye saker og mulighet til å avvise saker.
KMD viser til forarbeidene til den nye kommuneloven, og da særlig Prop. 46 L (2017-2018). Det beskrives først at interpellasjoner, slik man kjenner det fra Stortinget, er grunngitte spørsmål som besvares, med påfølgende debatt. Behandling av en interpellasjon skal i utgangspunktet ikke føre til at det treffes vedtak. Forslag som fremmes i forbindelse med interpellasjon, er etter departementets syn å anse som ny sak, etter kommunelovens § 11-3.
Bakgrunnen for at departementet mener dette skal behandles som ny sak, er at det er forskjell på det å stille et spørsmål, og det å fremme et forslag som krever votering og oppfølging av – i vårt tilfelle – fylkesråd og administrasjon. Votering over konkrete forslag krever at alle representantene setter seg inn i saken og man har stemmeplikt, jf kommunelovens § 8-1. Hos oss i fylkestinget har fylkesrådet ansvar for at saker som legges frem er forsvarlig utredet og gir et faktisk og rettslig grunnlag for å treffe vedtak.
KMD skriver videre at bestemmelsen om at møteleder eller 1/3 av representantene kan motsette seg behandling av en sak uten forutgående utredninger og vurderinger, derfor også gjelder i saker hvor forslag til vedtak er fremmet i forbindelse med en interpellasjon.
Fylkesordfører har anmodet om at forslaget oversendes til fylkesrådet, da man ikke har oversikt over de konsekvenser saken kan ha.
Fylkesordfører tok kontakt med representanten Dagsvik og anmodet om å oversende forslag til vedtak til fylkesrådet, om ikke ville fylkesordfører avvise forslag til vedtak.
Fylkestinget skal etter lov ikke behandle en sak som ikke er forsvarlig utredet, med den begrunnelsen avviser fylkesordfører behandling av forslag til vedtak i denne interpellasjonen. Fylkesordførers bestemmelse om å avvise behandling av saken er hjemlet i kommuneloven og fylkestingets reglement.