Cookie Consent by TermsFeed I gang med Ryggedalstunnelen - Nordland fylkeskommune

OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

I gang med Ryggedalstunnelen

En lastebil og en bobil kjører inn i Ryggedalstunnelen - Klikk for stort bildeFra 18. oktober 2021 er det faste kolonnetider i tunnelen. Thor-Wiggo Skille

Se www.175.no for trafikkmeldinger 

Maskiner og utstyr er på plass, og fra mandag 18. oktober 2021 starter arbeidene inne i Ryggedalstunnelen på fylkesveg 820 i Bø kommune.

- Nå skal vi skifte ut eldre utstyr, samtidig som ny og moderne sikkerhetsutrustning bygges inn.  Det er et omfattende prosjekt, og vi skal gjøre mye som ikke er synlig etterpå. Ryggedalstunnelen vil bli en tryggere tunnel, sier prosjektleder Frode Nymo i Nordland fylkeskommune.

Det er ventet at arbeidene vil vare ut 2022.

Arbeid hele døgnet

Arbeidene vil pågå hele døgnet, alle dager – også i helgene. Det er ingen omkjøringsmuligheter.

- Vi er nødt til å begrense trafikken, både fordi vi trenger plass til utstyr, og av hensyn til de som har arbeidsplassen sin på stedet. De som skal forbi skal også kunne passere trygt, påpeker Nymo. 

Mandag 18. oktober 2021 blir det manuell trafikkdirigering fra ca. klokka 08:00. Dette i forbindelse med oppsetting av skilt og vegbommer.

- Trafikkdirigeringen vil være til liten hinder for trafikkflyten. Og fra om kvelden er vi i gang med de faste kolonnetidene. 

Kolonnetider

(endret etter opprinnelig publisering, se www.175.no)

- Vær oppmerksom på skiltene og hastigheten. Følg ledebilen.

Nødetater, dyrlege og øvrig helsepersonell har et eget vaktnummer.

Oppdaterte trafikkmeldinger vil finnes på www.175.no 

 

Det blir egne tider for juleferien. Vi oppdaterer når det nærmer seg. 

Dette skal gjøres i tunnelen

Ryggedalstunnelen skal få flere brannslukkere og nødtelefoner, nytt ventilasjonsanlegg og ny belysning. Det skal også sprenges og graves til trekkerørstrasé, samt overvannsledning med sandfangkummer, inspeksjonskummer og hjelpesluker. Et oppsamlingssystem skal samle opp og lede bort eventuelle lekkasjer. Noe vann- og frostsikring skal skiftes. Utenfor kommer det tekniske bygg, brannvannskummer, bommer, varsellys, lengre rekkverk, og mer vegbelysning.

Tunnelen skal kunne styres og overvåkes av Vegtrafikksentralen. Det blir dessuten nødnett og DAB+.

Disse tiltakene er likevel ingen full ombygging av tunnelen.

- Dette er en nødvendig oppgradering for å gjøre tunnelen tryggere, etter kravene som er beskrevet i tunnelsikkerhetsforskriften. Vi kommer likevel til å utvide på enkelte punkter, der det er trangest.

Hovedentreprenør er BMO Tunnelsikring AS.

Fv. 820 Ryggedalstunnelen, også omtalt som Bøtunnelen, er 1625 meter og åpnet i 1980.

Følg trafikkmeldingene

Nordland fylkeskommune anbefaler trafikantene å følge med på trafikkmeldingene på 175.no eller telefon 175.

- Der får du oppdatert informasjon om kolonne- og stengetider. Sjekk gjerne hele strekningen du skal kjøre, slik at du er bedre forberedt på andre mulige hindringer på ferden, avslutter prosjektleder Frode Nymo i Nordland fylkeskommune.

Kontaktperson for prosjektet

Byggeleder Vegar Bjørnbakk, e-post: vegbjo@nfk.no, mobil 951 78 250