Signerte 8-årig grønn kontrakt med Boreal Sjø

Klikk for stort bildeSamferdselsråd Svein Eggesvik - 8. januar i år ble Boreal Sjø tildelt kontrakt på drift av sambandet Tjøtta-Forvik, etter forutgående anbudskonkurranse. Anbudskonkurransen resulterte i tilbud fra fire ulike tilbydere, med Boreal som vinner.

Dette sier fylkesråd for samferdsel Svein Eggesvik (SP).

- Senest fire uker etter at kontrakten er signert, vil vi få bekreftelse på hvilket ferjemateriell Boreal skal sette inn i sambandet, fortsetter Eggesvik.

Fylkeskommunen mottok én klage på tildelingen, som ble svart ut før kontrakt ble inngått 5. februar 2019.

Veteran på sambandet

Konsernleder Kjetil Førsvoll i Boreal er godt fornøyd med resultatet av anbudskonkurransen.

- Boreal har tidligere drevet sambandet mellom Tjøtta og Forvik i 49 år, så vi kjenner fergeforbindelsen veldig godt. Vi ser nå fram til et godt samarbeid med Nordland fylkeskommune om denne kontrakten, sier Førsvoll.

Betydelig reduksjon i utslipp

Det ble stilt minimumskrav til miljøbelastning i anbudskonkurransen, noe som medfører at direkteruten vil driftes på en kombinasjon av elektrisitet og diesel (hybrid-drift).

- Kontrakten vil medføre en betydelig reduksjon i utslipp av NOx og CO2. Vi ser fram til å være med på å bidra i arbeidet med det grønne skiftet i Nordland, sier Førsvoll.

 

Direkte- og lokalrute

Boreal Sjø skal i denne kontrakten betjene en direkterute og en lokalrute. Direkteruten har et krav om at hovedfergen skal kunne ta 60 personbilenheter, men i en overgangsfase vil det være mulighet til å benytte en ferge som tar 50 personbilenheter. Lokalruten betjener flere lokale anløp i tillegg til Tjøtta og Forvik, og vil bli betjent av en ferge som tar minimum 25 personbilenheter.

Fant du det du lette etter?