Cookie Consent by TermsFeed Standpunktkarakterene økte våren 2020 under koronaepidemien - Nordland fylkeskommune

OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Standpunktkarakterene økte våren 2020 under koronaepidemien

Illustrasjonsbilde Alf Inge Tysness KS og fylkeskommunene har utredet hvorfor standpunktkarakterer i videregående skole våren 2020 økte. Rapporten viser at Nordland hadde en lavere økning enn gjennomsnittet i landet.

Våren 2020 opplevde mange fylkeskommuner at standpunktkarakterene i videregående skole økte noe mer enn forventet. KS administrerte på vegne av alle fylkeskommunene et oppdrag til Rambøll for å: undersøke om, hvordan og hvorfor standpunktkarakterene våren 2020 økte.

Viktig kunnskap

- Det er veldig viktig at vi nå har fått belyst hvordan standpunktkarakterene i videregående skole ble påvirket av nedstengningen våren 2020, og ikke minst at vi har fått mer kunnskap om hva som kan forklare økningen i standpunktkarakterer gjennom kvalitative analyser, sier fylkesdirektør for utdanning og kompetanse i Nordland Nina Ellingsen Høiskar, 

- Vi ser at det er et komplekst bilde ved at det er ulike fag som har økt i fylkene, og at det er store variasjoner. Nordland har en økning på 0,04 % utover naturlig trendvariasjoner, mens landssnittet ligger på 0,07%. Det vil si at Nordland har en lavere økning enn gjennomsnittet.

- Det er verdt å merke seg at elevene opplever at de har lært mindre, selv om karakterene i snitt er bedre. Særlig har læringsutbytte for de praktiske fagene blitt rammet når skolene stengte. Både lærere og elever ønsker seg tilbake til klasserommet, og uttrykker viktigheten av de sosiale og faglige læringsfelleskapet på skolen, samtidig som en del elever også har hatt stor nytte av mer digital læring og nye vurderingsmetoder. Dette bekrefter mye av det som er kommet fram tidligere, og er viktig å ta med seg videre, sier Høiskar.

Mye godt arbeid på skolene

KS og fylkeskommunen vil trekke fram/kommentere følgende funn fra rapporten:

De merker seg at det har vært gjort veldig mye bra både av lærere og skoleledere. Den digitale kompetansen i skolen muliggjorde en rask omstilling til fjernundervisning da samfunnet stengte ned. Det er spesielt gledelig å se den kreativitet som ble utvist i vurderingen av elevene ved bortfall av eksamen. Mange lærere oppdaget at elevene hadde mer kompetanse enn de hadde fått vist gjennom tradisjonelle vurderingsformer.

Men det er også viktig å merke seg av elevene uttaler at de opplevde at de lærte mindre. Dette støttes også av andre elevundersøkelser. Dette tror de betyr at måten skolen er organisert på i dag med vekt på å lære i fellesskap, fortsatt er viktig.

For KS og fylkeskommunene har denne utredningen vist oss noen utfordringer både den enkelte fylkeskommune kan jobbe videre med, men også temaer som egner seg for en felles innsats på tvers/nasjonalt.

Stikkord fra oppsummeringen av rapporten.

  • gjennomsnittlig standpunktkarakter for alle fag med mer enn 1000 elever økte med 0,07 karakterpoeng i skoleåret 2019/20 fra foregående år. Økningen på 0,07 karakterpoeng er statistisk signifikant, det vil si at økningen i gjennomsnittlig standpunktkarakter i 2019/20 er større enn den endringen vi har sett tidligere år, og som det er naturlig å forvente fra år til år.
  • Videre viser analysene at økningen skyldes at majoriteten av fag hadde en moderat økning i gjennomsnittlig standpunktkarakter. Av de 135 fagene som er inkludert i analysene, hadde 108 av disse en økning i standpunktkarakter utover egen endringstrend.
  • Den nasjonale økningen i gjennomsnittlig standpunktkarakter kan i hovedsak tilskrives de studieforberedende utdanningsprogrammene.
     

Oppsummert antyder funn fra intervjuene som er gjennomført at det ikke er en enkelt forklaring på hvorfor standpunktkarakterene i snitt var høyere i 2020 enn det vi kunne forvente ut ifra tidligere års karaktergivning. Økt karaktersnitt er nok heller et resultat av flere faktorer som trakk i samme retning:

  • Avlyst skriftlig eksamen førte til mer tid til å gjennomgå pensum
  • Innføring av flere vurderingspunkter slo positivt ut for mange elever
  • Ønske om å «la tvilen komme elevene til gode»
  • Mer ro rundt og for elevene
  • Mulighet for bistand hjemmefra

Last ned rapporten (PDF, 2 MB)

 

Den følgende tabellen viser fagene med de største (positive) endringene for Nordland.  Det  skilles videre mellom fag på studiespesialiserende og yrkesfaglig utdanningsprogram. Tabellene gir en oversikt over hvilke fag som har hatt størst endring, blant fag med flere enn 300 elever.