Biblioteksansatte står overfor utfordringer der de skal håndtere svært ulike brukergrupper, samtidig som servicenivået skal være høyt. I tillegg til de tradisjonelle brukergruppene kan biblioteksansatte møte situasjoner preget av trusler, og noen ganger vold. Dette kurset tar opp hvordan en kan gi et best mulig tilbud til alle som besøker biblioteket, samtidig som man ivaretar egen trivsel og sikkerhet og innfrir de behov som brukerne kommer med.
Sted og Tid: Stormen bibliotek, Bodø, 8.mai 2018
Velkommen og registrering av deltakerne kl. 09.00-09.30. Kurset starter kl. 09.30 og avslutter kl.15.30.
Det er også mulig å følge kurset via streaming.
Bruk påmeldingsskjemaet for å melde deg på.
Formål:
Kurset skal gi kompetanse i å gi riktig service til alle som besøker biblioteket, samt ivareta de ansattes og publikums sikkerhet på en helhetlig og systematisk måte
Målgruppe:
Alle som jobber i biblioteket på alle nivå.
Innhold:
- Grunnleggende forutsetninger for fremragende service i biblioteket
- Grunnleggende forutsetninger for god sikkerhet i kundebehandlingen
- Gapanalyse, hva forventer brukerne vs hva vi tror de forventer, vs hva de har krav på
- Utfordringer i møtet med brukere med atypisk adferd
- Hvordan møter du disse brukerne verbalt?
- Hvordan håndterer du situasjoner der du føler deg truet
- Kommunikasjonsteknikker, verbale og ikke verbale
- Egen personlighet i forhold til kunder og kollegaer
- Hvordan ta vare på seg selv, både akutt og langsiktig
- Lær deg teknikker for stressmestring som hjelper deg i en hektisk hverdag.