Svolvær

Anbefalt radio - reiselivssjef i Rune Y. V. Vikan om Lofotens mest besøkte sted. Ved Billy Jacobsen, 2009:


BILDET i spiller viser Svolvær i mai. Foto: Billy Jacobsen.
SVOLVÆR: Lofotbyen i ly av fjellene på Austvågøya.  - Klikk for stort bildeSVOLVÆR: Lofotbyen i ly av fjellene på Austvågøya. Foto: Billy Jacobsen / NRK 2009. ( Billy Jacobsen / NRK 2009.)
HAVNA: Fra havneområdet like ved torvet i Svolvær sentrum.  - Klikk for stort bildeHAVNA: Fra havneområdet like ved torvet i Svolvær sentrum. Foto: Billy Jacobsen / NRK 2009 ( Billy Jacobsen / NRK 2009)
LOFOTFISKE: Dette bildet er fra samme havneområde som bildet over viser, og tatt under lofotfisket 1972. Da var ennå fiskeriene tett nærværende i selve bykjernen. - Klikk for stort bildeLOFOTFISKE: Dette bildet er fra samme havneområde som bildet over viser, og tatt under lofotfisket 1972. Da var ennå fiskeriene tett nærværende i selve bykjernen. Foto Svein Hammerstad / NTB / SCANPIX (LOFOTFISKE: Dette bildet er fra samme havneområde som bildet over viser, og tatt under lofotfisket 1972. Da var ennå fiskeriene tett nærværende i selve bykjernen. Foto Svein Hammerstad / NTB / SCANPIX) Svein Hammerstad / NTB / SCANPIX
Denne artikkelen - opprinnelig kalt ”Svolvær. Den lille store Lofotbyen” – er hentet fra ”Den lille boken om Lofoten” (Essays 2004)

Urban i sitt vesen.
Men liten.
Svolvær er den lille byen med det store uteliv.
Svolværingen kan være er en anelse slepen i dialekten, og det fins godt voksne som snakker et slags riksmål, eller fin-nordlending; en avstamning fra tidligere tiders kondisjonerte. Men svolværingen er helst usnobbet, selv om hun og han går kaipromenaden fra torvet til Lamholmen, og ikke kaia.
 

Det moderne

Svolvær har alltid uttrykt det moderne i Lofoten. Slik har det vært siden hurtigrutens første anløp i 1893. Da bodde det noen hundre mennesker i fiskeværet. Etter dette er det snakk om ekspansjon.
Med tiden brytes væreiernes handelsmonopol, og Svolvær blir ladested i 1918. Innbyggertallet nærmer seg 2.500.

Kultur for handel

Byen blir verksteder og industri, senter for kommunikasjon, og det setter seg en sterk kultur for handel. Svolværs egen avis, Lofotposten, vokser seg til den største i hele Nord-Norge, mens Lofotfisket ennå har direkte betydning for hele kysten i nord.
For: Lofotfisket ligger i bunnen. For alt. Byen blomstret da også som fiskerihavn. På 1920-tallet var det på det meste registrert 7.800 fiskere for Svolvær. Det var vintre da opptil 12.000 fiskere befolket byen på søndagene. Bortimot en femdobling av folketallet, i ei tid da alt var et begrenset sentrum.

Monty Restaurant

Da gikk søndagspromenaden i kø. Det var kø foran tobakkskioskene. Og kinokø, med avstikker til Monty Restaurant, for den som ble utålmodig. Der fikk gjesten inntil to glass øl. Denne regelen laget restaurantens demokratiske innehaver for at alle skulle få. Etter to pils bar det kanskje ut i køen igjen. Enten for et nytt besøk på Monty, eller for opplevelsen i det fullsatte Filmteateret, alt etter hvilken kø som gikk fortest.

Utebyen

I dette er det mulig å forstå Svolvær som uteby; alle fiskerne, sjøfolkene fra jekter, galeaser og dampskip, alle reisende med hurtigruten. Sånt setter spor. I dag skal du lete lenge etter en by med 4.200 innbyggere med tilsvarende spekter av spisesteder og skjenkestuer.
De siste par tiårene har reiselivsnæringen i kommunesenteret Svolvær investert adskillige millioner i hoteller, rorbuer og opplevelsestilbud.

Forlokkende

Fra før av lå naturen der forlokkende. Så mektig at du nesten må helt inn til Svolvær, om du kommer sjøveien, for å legge merke til byen.
Først ser du den hvite kirken. Deretter slipphallene; den tradisjonsrike verkstedindustriens mange grå stålbygg, som kanskje er skjemmende. Og kanskje ikke.

Uten bærende idé

Mer påfallende er det vedvarende fraværet av en bærende idé hos de ansvarlige i kommunen, som har hatt det overordnede ansvar for helhetstenkning og regulering. Vel og merke fra 1960-tallet og frem til i dag, da mesteparten av dagens bygningsmasse skyter opp, individualistisk og funksjonalistisk.
Derimot har flere næringsdrivende og privatpersoner de senere år gjort reparasjoner og ført opp nybygg med sans for skjønnhet.
Likevel: Det er nesten nifst å forestille seg hvordan byen hadde sett ut i dag, hvis det ikke var for det grunnlaget som ble lagt av to innleide arkitekter fra Kristiania og Trondheim, som laget reguleringsplanen av 1923, og som la føringer på utviklingen frem til 1960-tallet. De fant eiendommelige paralleller i alle øyene som løp ut fra fjellet, og anla tre parallelle gater i samme retning, omtrent som piler ut mot havet, i en dynamisk helhet.

Uten torsken - ingen gater

Men uten torsken ingen gater. En svolværfisker priset alltid sesongen ved å kysse den første skreien han dro over ripa, midt på kjeften.

Anbefalt radio - Opplevelsen av Trollfjorden, en populær båttur fra Svolvær. Reporter: Billy Jacobsen, 2008:


Foto i spilleren: Anders Leines / NRK.

Anbefalt radio - Hvalfangstpioner Ragnvald Dahl. Sendt 1937:


BILDET i spilleren: Radio av typen Rex anno 1948. Foto: Øystein Økter / NRK 2009.
BILDET i spilleren av tysk offiser som taler på torget i Svolvær etter raidet. Foto: Wilhelm Johansen i boka "Torden i mars".

Anbefalt radio - Kong Haakon i Svolvær og Kabelvåg 6. juli 1946. Reporter: Leif Jensson:


BILDET i spilleren viser Kong Haakon VII i 1946, samme året han gjestet Lofoten. Her er kongen med familien i Holmenkollen 3. mars. Foto: Aktuell / Scanpix.

Anbefalte artikler:

Svolvær - den livlige småbyen
Svolværgeita
Vågan
Lofoten
Terje Johansen
Gunnar Berg
Håkon Kyllingmark
Odd Helmersen
Flyplasser i Lofoten
Ras i Kongsmarka
Kirsten Falk-Petersen om sin grandonkel Munch
Jonny Larsen-saken
Terje Johansen
Anna Broberg
Svinøya


Fant du det du lette etter?