Samferdsel i Saltdal

MANGE ÅR SENERE: Åpningen av jernbanestrekningen Mo i Rana - Lønsdal på Nordlandsbanen knyttet Nord og Sør-Norge sammen. Her fra den første turen, 8. oktober 1947, hvor storparten av NSBs styre var med. Generaldirektør Egil Sundt beundrer utsikten på turen over fjellet, fra en komfortabel stol i spisevognen.  - Klikk for stort bildeJERNBANE: Glimt fra den historiske dagen da strekningen mellom Mo i Rana og Lønsdal i Saltdal ble åpnet. Bildet er fra nettopp denne første turen med Nordlandsbanen, 8. oktober 1947, hvor storparten av NSBs styre var med. Generaldirektør Egil Sundt beundrer utsikten på turen over fjellet, fra en komfortabel stol i spisevognen. Foto: Th Skotaam / Aktuell / Scanpix ( Th Skotaam / Aktuell / Scanpix)
SALTFJELLET: Herfra fortsetter E6 nordover ned gjennom Saltdalen.  - Klikk for stort bildeSALTFJELLET: Herfra fortsetter E6 nordover ned gjennom Saltdalen. Foto: Billy Jacobsen / NRK ( Billy Jacobsen / NRK)
E 6 slynger seg gjennom hele dalen.
Det samme gjør Nordlandsbanen som ble ført fram til Røkland i 1955 og videre til Bodø i 1961, offisielt åpnet av Kong Olav i 7. juni 1962.
Mellomriksveien til Sverige over Graddis ble åpnet av de to kongene Olav og Carl Gustav i 1975.
Kommunen har også forbindelse til Bodø over den såkalte “dugnadsveien” som går via Skjerstad til Bodø.

Anbefalt radio:




Anbefalt fjernsyn - da raset tok nordlandsbanen - 16. mai 2010:



Anbefalte artikler:

Saltdal
Veien over Saltfjellet


Fant du det du lette etter?