Næringsliv

INDUSTRI-EVENTYR: Direktør og sivilingeniør Vebjørn Tandberg med fabrikkhallen der det produseres i bakgrunnen, i 1968, ti år før han dør.  - Klikk for stort bildeVebjørn Tandberg. Foto: Scanpix ( NTB / Scanpix)
Her fins artikler som handler om næringsliv i Nordland i videste forstand.


FREDVANG NORD: Ytresand (begyggelsen til venstre) på Fredvang, sett fra fjellet en sommerdag i 2012.
(17.02.2015)

Fredvang er et fiskevær og ei landbruksbygd i Flakstad, Lofoten i Nordland.

Fredvang ligger på Moskenesøya.

 
GLOMFJORD: Industristedet Glomfjord i Meløy kommune.
(18.10.2010)

Det som skjedde i året 1912 skulle komme til å danne grunnlaget for en fremtidig storbedrift innerst i fjorden og klemt mellom fjellene i Meløy.

Dette året blir Glomfjord Aktieselskap stiftet, med svensken Knut Tillberg som hovedaksjonær.

 
(28.12.2009)

Både i Mofjellet, Rødfjellet og ikke minst i Båsmogruven i Rana, Nordland, ble det tatt ut malm allerede fra i begynnelsen av 1890-årene.

«Havsøye».
(03.02.2012)

Sortland sjøl regner seg helt tilbake til år 1659, når historien om denne handelsbyen i Vesterålen skal fortelles.

Det betydde fest i store deler av år 2009, for da feiret Sortland 350 år som handelssted.

 
NESSET på Husby, det gamle handelsstedet på Tomma i Nesna med bygningsmasse fra 1700-tallet. Foto fra Lillegaardsamlingen, Helgeland Museum.
(15.02.2015)

Husby gamle handelssted og storgods ligger på øya Tomma, i Nesna kommune i Nordland.

Etableringen av handelsstedet skjedde på 1700-tallet, i en periode da mer enn 200 handelssteder langs kysten av Nord-Norge vokste frem. Men det hadde foregått handel på Husby siden 1600-tallet.

 
 
(12.09.2010)

HISTORISK: Det første Hurtigruteskipet Finnmarken, eller Finmarken som dette het, tilhørende Vesteraalens Dampskibsselskap, ble satt i drift i 1912. Her fotografert idet den anløper Sortland, da det var musikkorps på kaia. Dato ukjent, men bildet er trolig tatt før 2. verdenskrig.
(19.11.2012)

De første hurtigrutene så dagens lys allerede i 1838.


Da startet staten rutedrift med skovlbåter langs kysten. Men ruteopplegget var heller tilfeldig, og vi må fram til 1893 før det ble mer orden på driften av hurtigruten.

 
TRÅLER ved anlegget til selskapet Aker Seafoods J.M. Johansen AS i Stamsund. Men Johansen-familien har forlengst fått avløsning som eiere.
(18.01.2011)
 

I sin storhetstid var eierne av J.M. Johansen i Stamsund konger uten krone, kjent fra landsende til landsende av alle som hadde noe å si i det norske samfunnet.

MO I RANA 1955: Interiør fra en av hallene ved Norsk Jernverk i Mo i Rana. Her arbeidere i arbeid ved elektrostålovnen. Denne ovnen drives med skrapjern, og får her tilsetning av visse stoffer. Når luka til ovnen er åpnet holder det flytende stålet en temperatur på 1600 grader.
(02.01.2015)

Beslutningen om å legge Norsk Jernverk til Mo i Rana, Nordland, ble opptakten til et nasjonalt industrielt eventyr.

 
Fant du det du lette etter?