Widerøes Flyveselskap

TURI WIDERØE i Bodø i 1968, da hun var landets eneste kvinnelige trafikkflyver. Her ved sjøflymaskinen hun førte til daglig. Foto: Storløkken / Aktuell / Scanpix. ( Storløkken / Aktuell / Scanpix.) - Klikk for stort bildeTURI WIDERØE i Bodø i 1968, da hun var landets eneste kvinnelige trafikkflyver. Her ved sjøflymaskinen hun førte til daglig. Foto: Storløkken / Aktuell / Scanpix. ( Storløkken / Aktuell / Scanpix.) Widerøes Flyveselskap har hovedkontor i Bodø. Selskapet ble stiftet 19. februar 1934, registrert da med en aksjekapital på 25.000 kroner.

Det første styret besto av Viggo Widerøe (formann), Einar Isdahl (viseformann) og Arild Widerøe.'

 


Anbefalt fjernsyn: Sjøfly fra Widerøes flyveselskap. Opptak fra Tromsø 1964. OBS! MANGLER LYD!



Anbefalt radio:


STOR I NORDLAND: Her en Dash 8 på vingene. Foto: Widerøes Flyveselskap ( Widerøes Flyveselskap) - Klikk for stort bildeSTOR I NORDLAND: Her en Dash 8 på vingene. Foto: Widerøes Flyveselskap ( Widerøes Flyveselskap)





 

Postrute

Selskapet fikk i statsråd 15. juni 1934 konsesjon på en daglig postrute mellom Oslo og Haugesund, som ble fløyet alle hverdager i sommerhalvåret. I åra fram til 1954 drev selskapet hovedsakelig med taxi, ambulanse, skole og fotoflyging.
Det første flyet var et Waco sjøfly. Flyet ble levert grønnlakkert fra fabrikken, og denne fargen har siden vært selskapets hovedfarge.


Sjøflyrute i nord

I 1954 åpnet Widerøe selskapets første sjøflyrute i Nord-Norge mellom Tromsø og Kirkenes. Flyet landet også i Alta, Hammerfest og Vadsø. I de kommende årene utvidet Widerøe rutenettet langs hele kysten i nord.
Selskapet benyttet enmotors sjøfly av typen DHC-3 Otter-fly. Den siste sjøflyruta ble lagt ned i 1971.


Kortbanenettet åpner

Sommeren 1968 var Widerøes Flyveselskap med på å starte flygninger på det nye regionale kortbanenettet. De første flyplassene ble åpnet på Helgeland og senere også i Lofoten/Vesterålen og resten av Nord-Norge.

Anbefalt fjernsyn: Åpning kortbaneflyplasser i Lofoten og Vesterålen 1972. Fra Leknes, Stokmarknes og Svolvær. Reporter: Bjørn Haga:


GRÜNDEREN: Direktør Viggo Widerøe i Widerøes flyveselskap fotografert på sitt kontor i 1948. Foto: NTB / Scanpix. ( NTB / Scanpix.) - Klikk for stort bildeGRÜNDEREN: Direktør Viggo Widerøe i Widerøes flyveselskap fotografert på sitt kontor i 1948. Foto: NTB / Scanpix. ( NTB / Scanpix.)
I 1997 ble rutene for første gang lagt ut på anbud, men Widerøe er fortsatt den største aktøren på kortbaneflyplassene i Norge.


Twin Otter og Dash

De første årene benyttet Widerøe Twin Otter og seinere Dash 7-fly på kortbanenettet.
Disse flyene var spesialbygd for å ta av på korte rullebaner. På 1990-tallet ble disse to flytypene byttet ut med Dash 8 propellfly.


1300 medarbeidere

I følge selskapets hjemmeside har Widerøe pr. januar 2011 ca 1300 medarbeidere og en årlig omsetning på 2.5 milliarder kroner.

Hovedkontor

Widerøes hovedkontor ligger i Bodø der det i alt er tilknyttet ca. 600 ansatte.
Selskapet har crewbase i fylkeshovedstaden. Ellers er det ansatte innen flyteknikk, ingeniører og mekanikere.
I tillegg har Widerøe i Bodø administrasjon, skoleseksjon med europas eneste DH-8 kabinsimulator, HR og regnskap, samt operasjonssentralen til Widerøe, som styrer alle flybevegelser og mannskap rundt om i Norge.


To millioner passasjerer

Selskapet frakter over to millioner passasjerer i året og trafikkerer 40 flyplasser i Norge og sju i utlandet, sommerruter inkludert. I Nordland er Widerøe etablert ved ti flyplasser.
Ved inngangen til 2011 har Widerøe 380 avganger og landinger daglig, og flyr til dobbelt så mange flyplasser i Norge enn noe annet flyselskap. De kommersielle rutene utgjør ved inngangen til 2011 60 prosent, mens anbudsrutene på kortbanenettet utgjør 40 prosent av Widerøes virksomhet.

Kilder: NRKs arkiver, Widerøes Flyveselskap, Samferdselsdepartementet''

Anbefalte artikler:

Norsk Luftfartsmuseum
Nordland fylke
Bodø
Flyplasser i Lofoten





Sist endret 14.07.2016
Fant du det du lette etter?