Nordlandsbanen

Bodø er Nordlandsbanens endestasjon i nord.  - Klikk for stort bildeNORDLANDSBANEN: I 2012 kunne Nordlandsbanen feire 50 år, for fullførelsen til endestasjon Bodø. Foto: Ola Helness, NRK ( Ola Helness / NRK)

Den 7. juni 1962 var Nordlandsbanen ført frem til Bodø.
Denne jernbanestrekningen går fra Trøndelag til endestasjonen Bodø i nord, der Kong Olav sto for den høytydelige åpningen i 1962.
Det tok 60 år å bygge Nordlandsbanen.

Anbefalt radio - Kong Olav åpner Nordlandsbanen 7. juni 1962:

 

 

 

Anbefalt fjernsyn: Nordlandsbanen 50 år. Reporter juni 2012: Lars-Bjørn Martinsen:

 

 

Still-foto i spilleren: Rune Fossum.

 

STASJON: Majavatn er første stopp i Nordland på nordtur med toget.  - Klikk for stort bildeSTASJON: Majavatn er første stopp i Nordland på nordtur med toget. Foto: Billy Jacobsen / NRK, 2009 ( Billy Jacobsen / NRK, 2009)
TROFORS jernbanestasjon på Nordlandsbanen. Sørgående tog.  - Klikk for stort bildeTROFORS jernbanestasjon på Nordlandsbanen. Sørgående tog. Foto: Billy Jacobsen / NRK, 2011 ( Billy Jacobsen / NRK, 2011)
TOG: Jernbanestasjonen i Fauske.  - Klikk for stort bildeFAUSKE: Jernbanestasjonen på Fauske. Foto: Billy Jacobsen / NRK 2009 ( Billy Jacobsen / NRK 2009)
FØRSTE TUR: Harald Stokdal var den første lokfører som kjørte toget frem til Bodø. Her i 2012, i forbindelse med 50-årsjubileet.  - Klikk for stort bildeFØRSTE TUR: Harald Stokdal var den første lokfører som kjørte toget frem til Bodø. Her fra Mo i Rana stasjon i 2012, i forbindelse med 50-årsjubileet. Foto: Harald Krogtoft / NRK ( Harald Krogtoft / NRK)
Mellom Trondheim og Bodø er strekningen 729 kilometer.

 

Krigsfanger som slavearbeidere

Under okkupasjonen andre verdenskrig brukte den tyske krigsmakta fanger som slavearbeidere på Nordlandbanen. Trolig omkom cirka 1200 krigsfanger under bygginga av jernbanen.

 

Veien nordover

Strekningen Grong-Mosjøen var fullført i 1940. Videre nordover nådde Nordlandsbanen disse viktigste stasjonsstedene i Nordland (årstall for fullførte strekninger i paranteser):
Elsfjord (1941), Bjerka (1942), Mo i Rana (1942), Tverrånes (1942), Storforshei (1904: Strekningen Tverrånes–Storforshei ble åpnet allerede 1904 som den private Dunderlandsbanen, drevet av NSB fra 1942), Grønfjelldal (1943), Dunderland (1945), Lønsdal (1947), Røkland (1955), Fauske (1958), Bodø (1962).

 

 

Lokfører på første tur

 

 

Harald Stokdal var en av fire lokførere som fikk æren av å kjøre det første persontoget med Kong Olav ombord, helt inn til Bodø. Alle tog som har kongen som passasjer, er lovpålagt å kjøre med to lokomotiv.
–Det var nok et høydepunkt i karrieren å kjøre åpningstoget inn til Bodø, sier Stokdal i forbindelse med 50-årsfeiringen for Nordlandsbanen.

 

  • Lokførere til Bodø 7. juni 1962:
  • Ole Kaatorp - Lok 1. Mo i Rana (sjef)
  • Arvid Lie - Lok 1. Trondheim
  • Odd Heide - Lok 2. Trondheim
  • Harald Stokdal - Lok 2 Mo i Rana

 

Anbefalt fjernsyn: Fra åpningen av Nordlandsbanen 1962:

 

 


 

Anbefalte artikler:

Ole Tobias Olsen
Veien over Saltfjellet
Kystriksveien
Kong Olavs vei
Krutfjellvegen
Kampen om Lofast
Hurtigruten
Widerøes Flyveselskap
Nordland fylke