Den første bilen i Nord-Norge kjørte på Andøya

Klikk for stort bildeBeckmann _ Ulrik Dahle Andøy historielag Bilen var lenger sør i landet tatt i bruk noen år tidligere, men i 1913 kom den nye tid også til Nordland fylke. De to første bilene ble heist i land i Bodø - og på Andøya.

Første bil i Nord-Norge

Den første bilen nord for Namsos og på veien i Nord-Norge ble anskaffet av cycelfabrikant og jordbruker Ulrik Dahle fra Dverberg. Det var en «Beckmann Phaeton» drosje, 1908 modell. 5-seter med ekstra påmontert benk med plass til to personer,14 Hk. 60 kmt, med reg.nr. W 116.

Klikk for stort bildeDen første ruteturen gikk 14. juni mellom Risøyhamn og Andenes med fem passasjerer. Turen var i alle deler vellykket skrev avisa Haalogaland i Harstad 1. juli. Det kom bare fem Beckmann til Norge, alle bruktimporterte inn til Oslo fra Sverige og Danmark. Produsent var Otto Beckmann & co Automobilfabrik i Breslau i det tyske keiserriket. Bilen gikk mer eller mindre i trafikk på Andøya sommerstid til 1928. Ulrik Dahle 1867-1929  kom som innflytter til Andøy fra Vik på Sør-Helgeland.

Klikk for stort bildeUlrik Dahle vognkort Andøy historielag

Omstridt doning

 

 

Selv om denne nye kjøredoningen vakte oppsikt der den kom, manglet det likevel ikke på skepsis hos mange til dette nye fremkomstmidlet. I kommunestyrene diskuterte man om det i det hele tatt skulle være tillatt å ferdes med bil på offentlig vei.
 

Forbud

Enkelte kommuner la til og med ned forbud mot motorisert ferdsel, andre nøyde seg med å innføre faste kjøretider der hastigheten ikke måtte overstige 15 kilometer i timen.
 

Hensyn til hesten

Det var først og fremst den trofaste følgesvenn hestens ve og vel man hadde i tankene - at den ikke skulle bli skremt fra vett og forstand av denne nymotens innretningen.

 

Anbefalte artikler:

Andøy
Samferdsel i Andøy
1900-tallet i Andøy