Hurtigruten

HISTORISK: Det første Hurtigruteskipet Finnmarken, eller Finmarken som dette het, tilhørende Vesteraalens Dampskibsselskap, ble satt i drift i 1912. Her fotografert idet den anløper Sortland, da det var musikkorps på kaia. Dato ukjent, men bildet er trolig tatt før 2. verdenskrig.  - Klikk for stort bildeHISTORISK: Det første hurtigruteskipet kalt «Finnmarken», eller «Finmarken» som dette het, tilhørende Vesteraalens Dampskibsselskap, ble satt i drift i 1912. Her fotografert idet skipet anløper Sortland, der det var musikkorps på kaia. Dato ukjent, men bildet er trolig tatt før 2. verdenskrig. Foto: NTB / Scanpix ( NTB / Scanpix)De første hurtigrutene så dagens lys allerede i 1838.


Da startet staten rutedrift med skovlbåter langs kysten. Men ruteopplegget var heller tilfeldig, og vi må fram til 1893 før det ble mer orden på driften av hurtigruten.

 


Anbefalt fjernsyn: Flytende hotell i tradisjonsrik kystrute. Program fra 1983:


 

Risikofylt ferd

Søndag 2. juli 1893 la DS Vesteraalen for første gang ut fra kai ved Brattøra i Trondheim med kurs for Hammerfest. Den 5. juli la kaptein Richard With skipet til kai i verdens nordligste by, og hurtigruten var etablert i mer ordnede forhold.
I 1893 var turen langs leia en tidvis risikofylt ferd.


Attraksjon

Noen år senere ble hurtigruten, i rutefart mellom fra Bergen til Kirkenes, også en turistattraksjon.

20. april 1963: I Berlevåg måtte passasjerene i en pram før de kunne entre hurtigruten. I dårlig vær måtte man bruke vinsj både på mennesker og gods.  - Klikk for stort bilde20. april 1963: I Berlevåg måtte passasjerene i en pram før de kunne entre hurtigruten. I dårlig vær måtte man bruke vinsj både på mennesker og gods. Foto: Aage Storløkken / Aktuell / SCANPIX ( Aage Storløkken / Aktuell / SCANPIX)
På Hurtigrutens hjemmesider kan vi i februar 2011 lese følgende om Hurtigrutens tilblivelse på slutten av 1800-tallet:


Postbefordring

”Det var Dampskibskonsulent August Kriegsmann Gran som med sitt initiativ i 1891 fikk fart på ideen om en hurtigseilende kontinuerlig rute med ansvar for postbefordring mellom Trondheim og Hammerfest.
Et møte med Richard With, direktør i Vesteraalens Dampskibsselskab, i 1892 bragte Kriegsmann Gran nærmere målet. I 1893 ble det undertegnet en fireårskontrakt.


Ukentlige seilinger

Vesteraalens Dampskibsselskab forpliktet seg til å gjennomføre ukentlige seilinger mellom Trondheim og Hammerfest i sommerhalvåret, og mellom Trondheim og Tromsø om vinteren.
20. april 1963: En av salongene ombord i «Håkon Jarl».  - Klikk for stort bilde20. april 1963: En av salongene ombord i «Håkon Jarl». Foto: Aage Storløkken / Aktuell / SCANPIX ( Aage Storløkken / Aktuell / SCANPIX)
Ruten hadde ni anløp. Dette ble starten på en kommunikasjonsmessig revolusjon.


Hovedpulsåre

Norskekystens mange bosettinger ble knyttet sammen for første gang også vinterstid. Postgangen fra Trondheim til Hammerfest hadde i vinterhalvåret tatt opp til fem måneder, men med Hurtigruten ble den redusert til bare noe få dager.
Hurtigruteleia ble en hovedpulsåre for hele kystbefolkningen. Skipene brakte mat og gods til utkantene, men også livstegn fra sårt savnede slektninger.”


 

Konkurranse

Etter hvert fikk Vesteraalens Dampskipsselskap konkurranse av andre selskaper. Det Bergenske Dampskipsselskap og Nordenfjeldske fikk felles konsesjon i 1894. Ruta ble etter hvert utvidet, og siden 1936 ble det daglig hurtigrute mellom Bergen og Kirkenes.
«NORDKAPP»: Hurtigruteskipet «Nordkapp» i 2003.  - Klikk for stort bilde«NORDKAPP»: Hurtigruteskipet «Nordkapp» i 2003. Foto: JAN GREVE, SCANPIX ( JAN GREVE, SCANPIX)


Turisme

Turisme har vært en viktig del i utviklingen av hurtigruten. Det ble opprettet egne turistruter i sommerhalvåret, og i følge Hurtigrutens hjemmesider så økte antall passasjerer fra ca. 6000 i 1893 til over 70 000 i 1916.
På åtti og nittitallet startet selskapene en storstilt modernisering av hurtigruteflåten blant annet for å øke komforten for turistene. 11 skip ble skiftet ut i ti-årsperioden fra 1993 til 2003.


Hurtigruten ASA

Etter en fusjon mellom Troms Fylkes Dampskibsselskap (TFDS) og Ofotens og Vesteraalens Dampskipsselskab (OVDS); ble Hurtigruten Group AS etablert 1. mars 2006, med hovedkontor i Narvik.
I april 2007 ble navnet endret til Hurtigruten ASA.


Flest anløp i nord

70 skip har gått i hurtigrutefarten siden 1893. I skrivende stund (2011) anløper den 34 havner fra Bergen til Kirkenes. Nordlandskysten og finnmarkskysten har de fleste anløpsstedene.
I Nordland er det ved inngangen til 2011 anløp følgende steder: Brønnøysund, Sandnessjøen, Nesna, Ørnes, Bodø, Stamsund, Svolvær, Stokmarknes, Sortland og Risøyhamn.


Tidenes TV-sending

Dagene 16. til 22. juni 2011 sendte NRK 2 direkte absolutt hele seilasen til hurtigruteskipet "MS Nord-Norge" fra Bergen til Kirkenes; i alt 134 timer, eller fem døgn og 14 timer, i det som ble verdens lengste direktesending.
Seertallene overgikk alle forventninger, og i perioder av sendingen var NRK 2 landets største TV-kanal.


«KONG HARALD»: Hurtigruteskipet «Kong Harald» fotografert fra «Nordstjernen» på finnmarkskysten i uvær, mars 2012.  - Klikk for stort bilde«KONG HARALD»: Hurtigruteskipet «Kong Harald» fotografert fra «Nordstjernen» på finnmarkskysten i uvær, mars 2012. Foto: Helge Lyngmoe, NRK ( Helge Lyngmoe, NRK)
Kilder: NRKs arkiver og Hurtigruten.''

Anbefalte artikler:

Nordland fylke
Richard With
Hurtigruteskipet «Nordstjernen»
Lokalbåten «Tysfjord»
MS «Skogøy»
Dampskipet Børøysund







Fant du det du lette etter?