Kampen om Lofast

LOFAST: Lofotens fastlandsforbindelse går over Raftsundet i Hadsel, og binder Austvågøya i Lofoten sammen med Hinnøya.  - Klikk for stort bildeBRUA over Raftsundet (711 meter) er den lengste på Lofast. Foto: Billy Jacobsen. ( Billy Jacobsen / NRK)
MANGEÅRIG KAMP: -Det måtte tøffe tak til for å vinne frem med Lofast, ifølge Steinar Molvik. - Klikk for stort bildeMANGEÅRIG KAMP: -Det måtte tøffe tak til for å vinne frem med Lofast, ifølge Steinar Molvik. (MANGEÅRIG KAMP: -Det måtte tøffe tak til for å vinne frem med Lofast, ifølge Steinar Molvik.)

Lofast, forkortelse for Lofotens fastlandsforbindelse, går fra Fiskebøl på Austvågøy i Lofoten og Nordland, og til rundkjøringen i Gullesfjorden, som ligger i Kvæfjord kommune i Troms.
-Det var full krig, sa Steinar Molvik til NRK om kampen for realiseringen av Lofast, dagen før selveste åpningen av veien, som ble offisiellt foretatt av Dronning Sonja 1. desember 2007.



400 mann bidro på anlegget

I alt 400 mann hadde da jobbet på den 30 kilometer lange veien som utgjør siste etappe av Lofast (fra Raftsundet til Gullesfjorden); i løpet av de fem årene disse arbeidene var i gang.
Første etappe av Lofast ble påbegynt i terrenget i 1993, etter at Stortinget i 1989 vedtok at veien skulle bygges.
Men den politiske kampen for at Lofoten skulle få veiforbindelse med fastlandet, og ikke minst debatten om hvor traseen skulle gå, den hadde pågått i mange tipår før det igjen.
 

Et liv for samferdsel

Steinar Molvik satt i mange år i styret for Lofotbroene, et selskap som sto bak realiseringen av den interne fergefrie forbindelsen gjennom selve Lofoten.
Etter at denne jobben var utført, ble han engasjert i arbeidet for Lofotens Fastlandsforbindelse, Lofast.
 

Anbefalt radio:


En veikamp som skulle bli mer kronglete enn noen kunne drømt om.
 

-Det var full krig

-Ja, det var full krig, sa Molvik i et radiointervju med NRK Nordland like før den store åpningsdagen.
LOFAST: Ut av Lødingen og inn i Hadsel på veien som kalles Lofast, Lofotens fastlandsforbindelse.  - Klikk for stort bildeLOFAST: Akkurat her: Ut av Lødingen og inn i Hadsel, som også har «sin andel» på noen kilometer av Lofast. Foto: Billy Jacobsen / NRK ( Billy Jacobsen / NRK)
Og krigen gjaldt hvor veien skulle gå.
Mens Molvik og hans allierte ville ha korteste vei, alternativet som også til slutt vant frem, jobbet krefter i Vesterålen etter hvert steinhardt for tunnel under Hadselfjorden.
Og disse vant såpass frem at de fikk stanset hele Lofast, etter at veien var bygd helt frem til Raftsundet, og over sundet med bru, til den knakk av nitti grader til en humpete grusvei mot Digermulen.

Verbale slag

Og for Molvik ble det mange verbale slag i tiden som kom, ikke minst med sentrale politikere og byråkrater i Oslo.
Men i dag husker han helst seierens dag i Stortinget, som etterpå ble feiret med flere drinker på restaurant i hovedstaden.

Håp om fred

Etter åpningen av Lofast, uttrykte han håp om at krigen mellom Lofoten og Vesterålen, ikke minst imot Hadsel, er tilbakelagt for alltid.
-Vi har mange felles utfordringer, og jeg tror Lofast nå kan bidra til å forene kreftene, sa Molvik, som også flere perioder var ordfører i Vågan.
Tunnelser og broer:
Lofast-traseen har sju tunneler. Den lengste er Sørdalstunnelen (6338 m), som går fra Øksfjorden til Sørdalen. Nest lengst er Sløverfjordtunnelen (3337 m), under Sløverfjorden.
Traseen går over fire broer. Lengst er Raftsundbrua (711 meter).

Anbefalte artikler:

Hadsel
Vågan
Samferdsel i Vågan
Lofoten
Nordland fylke
Hurtigruten