MS «Skogøy»

Anbefalt fjernsyn: «Skogøy»s siste rute-tur, 1983. Ved Arne Sørensen (produsent og kommentar-leser) og Harald Harnang (fotograf - stillbilder):


Lokalbåten MS «Skogøy» ble bygd i Drammen. Den ble sjøsatt i 1953, og da overlevert Ofotens Dampskibsselskab i Narvik.
MS «Skogøy» er 44 meter lang, 8,1 meter bred, stikker 3,4 meter djupt, har en
toppfart på 13–14 knop, og 64 køyeplasser.
SEASIDE - opprinnelig MS Skogøy - i en svensk kanal, i påvente av opphugging.  - Klikk for stort bildeSEASIDE - opprinnelig MS Skogøy - i en svensk kanal, i påvente av opphugging. Foto: John Inge Johansen / NRK 2010. ( John Inge Johansen / NRK 2010.)
Båten gikk i lokalfart på sambandet Narvik-Lødingen-Svolvær frem til 1983. Den hadde også en periode gått i ruten "Hinnøy rundt" - eller "Vesterålsruten".
 

Narvik - Svolvær 1969

Eksempel på ei av rutene til Skogøy, trafikkert perioden 1. mai – 1. oktober 1969: Narvik, Bogen, Liland, Kjeldebotn, Myklebostad, Skarstad, Revelsøy, Lødingen, Erikstad, Rinøyvåg, Kjeøy, Offersøy, Vågehamn, Øksneshamn, Holandshamn, Skrova, Svolvær.

Selges ut av landet

Etter lokalrutefarten i nordre Nordland, ble «Skogøy» i 1983 solgt til Sverige, der den etterhvert fikk flere eiere, og blant annet gikk i cruisefart i Gøteborg.
Den hadde også flere navn under sverigetiden - først «Seaside», senere «Paddan av Gøteborg», så «Seaside» igjen; BÅTVENN: Håvard Gabrielsen, leder i foreningen Skogøys Venner, som ble etablert i 2010.  - Klikk for stort bildeBÅTVENN: Håvard Gabrielsen, leder i foreningen Skogøys Venner, som ble etablert i 2010. Foto: Kjell Mikalsen / NRK. ( Kjell Mikalsen / NRK.)

Tæres av forfall

I år 2000 blir MS «Skogøy» solgt til Bjørn Søderberg i Bromma. Den havner i Stockholm, får atter navnet «Seaside» - og plasseres i Tapperstrøm på Ekerø. Der blir liggende, mens den tæres av forfall - og i 2009 krenger over med slagside. Alt tyder opp at den skal ende som vrakgods.

Skogøys venner

I 2010 etableres foreningen Skogøys venner, som i november 2011 opplyser å da ha 1200 medlemmer. Målet til foreningen er å bringe fartøyet tilbake til Hålogalandsregionen, og å sette fartøyet i stand til 1983-standard.
HJEM I 2012: Under slep nordover, her ved Rørvik i Nord-Trøndelag.  - Klikk for stort bildeHJEM I 2012: Under slep nordover, her ved Rørvik i Nord-Trøndelag. Foto: Bjarne Myrvoll. ( Bjarne Myrvoll.)

Gjennombrudd

I desember 2011 mener foreningen at MS «Skogøy»er berget. Den er da slept til ei tørrdokk i Stockholm, samtidig som foreningen har fått økonomi til videreføringen av prosjektet, blant annet 100.000 kroner fra Nordland fylkeskommune. Samt 50.000 kroner fra Ofoten Sparebank, som samtidig bidrar med garantier.

Kom "hjem" i 2012

Senere i desember 2011 blir "Skogøy" slept fra Stockholm til Kristiansand.
Imens arbeider foreningen videre med finansieringen, og ser ut til å lykkes bra med det, for i februar 2012 kan den gamle og sterkt forfalte lokalbåten omsider komme "hjem", slept av kystvaktskipet "Barentshav" - frem til Kjeldebotn i Ballangen kommune; der en storstilt dugnad venter.
Tekst-kilder: Snorre Ulvåg, Radio Lødingen og NRK

Anbefalte artikler:

Narvik
Svolvær
Ballangen
Lokalbåten «Tysfjord»
Dampskipet Børøysund
Dampskipet Nordland
Hurtigruten
Hurtigruteskipet «Nordstjernen»




Fant du det du lette etter?