Studentene skal vite hvordan en slik diagnose kan virke inn på pasienten, familien og det sosiale nettverket, både fysisk, psykisk, sosialt og åndelig/eksistensielt. Studentene skal gjennom utdanningen få kunnskap og forståelse for sorg og krisereaksjoner, mot til og erfaring i å samtale med alvorlig syke og de pårørende. Studentene vil få kunnskap om de vanligste kreftsykdommene, symptomer, lindrende pleie og behandlingsformer. De skal i tillegg ha kjennskap til komplementære og alternative behandlingsformer og en kritisk tilnærming når det gjelder disse. Studentene skal utvikle et bevisst forhold til egne verdier knyttet til sykdom, lidelse og død og til eget faglig og personlig engasjement og begrensninger. De skal kunne ta initiativ til, organisere og iverksette tiltak i samarbeid med den syke, de pårørende og andre samarbeidspartnere.
Yrkesutøveren må kjenne til de ulike faginstansene, hjelpeapparatet og andre yrkesgrupper innen kreftomsorg og lindrende pleie. De skal arbeide tverrfaglig og på tvers av helsetjenestenivåer.
Studiet er sammensatt av følgende emner i tillegg til praksis:
Emne 1
Felles grunnlag for fagskoleutdanningene i helse- og sosialfagene
- Innføring i arbeidsformer og metoder i studiet
- Helse- og sosialfagene i samfunnet
- Etikk
- Kommunikasjon og samhandling
- Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk
- Sosiologi og psykologi
Emne 2
Kreftsykdommer og behandlingsformer
- En kreftdiagnose – hva det kan innebære for pasienten og pårørende
- Kunnskap om kreftsykdommer
- Konsekvenser av sykdom og behandling
- Forebyggende arbeid
Emne 3
Rehabilitering
- Deltakere i rehabiliteringsprosessen (inkl. praksis)
- Rehabilitering og habilitering
- Samfunnets tilbud og ressurser
Emne 4
Lindrende omsorg ved livets slutt
- Lindrende omsorg i et samfunnsperspektiv
- Kommunikasjon
- Lindring og velvære
- Smerte og symptomlindring
Emne 5
Fordypning i kreftomsorg og lindrende pleie