-Det viktigste vi gir våre barn og unge er en god skole. En skole som sikrer at alle barn får de ferdighetene og kunnskapen de trenger til å mestre eget liv og forfølge sine drømmer, mener Sennesvik. Han viser til at mange elever har hatt lengre perioder med digital undervisning, og mange elever har gått glipp av viktig undervisning i klasserommet med venner og læreren sin under pandemien.
Bekymret for langsiktige konsekvenser
-Det er flott at lærere og ansatte i norsk skole har tilpasset seg korona-virkeligheten, og de har gjort en fantastisk innsats blant annet med å bygge digital kompetanse i rekordfart, sier fylkestingsrepresentanten. Samtidig ser han at det er mye som tyder på at flere elever har falt bak på skolen det siste året, og at det er store forskjeller mellom skoler og kommuner. Han er derforJoakim Sennesvik
Thor-Wiggo Skille
bekymret for de langsiktige konsekvensene av pandemien.
-Jeg deler bekymringen med koordineringsgruppen som vurderer tilbudet til sårbare barn og unge. Når de skriver at det er grunn til å anta at mange elever opplever et dårligere utbytte av opplæringen, så mener jeg vi skal ta det på alvor.
Tror regjeringen vil følge opp
Sennesvik synes det er gledelig at regjeringen har stilt opp i flere runder med ekstra penger til kommunene for å ta igjen tapt progresjon i skolen, og at elever som sliter med å fullføre videregående skole har fått ekstra støtte. Nå har han tro på at regjeringen også vil følge en oppfordring om å gjøre ekstra undersøkelser rundt elevenes læring.
-Ja, nå må læringen undersøkes. Skolene må kartlegge elevenes lese- og regneferdigheter rett etter skolestart for å sikre en god oppstart for dem som begynner på videregående skole og ungdomsskole til høsten.
For mer informasjon:
Joakim Sennesvik, fylkestingsrepresentant for Høyre i fylkestinget, tlf. 920 43 456
Her kan du lese hele forslaget til uttalelse som Høyre ønsker å få fylkestingets støtte til å fremme:
Uttalelse fra Høyre
Elevenes kunnskap på veien ut av korona
Det viktigste vi gir våre barn og unge er en god skole. En skole som sikrer at alle barn får de ferdighetene og kunnskapen de trenger til å mestre eget liv og forfølge sine drømmer. På grunn av pandemien har mange elever hatt lengre perioder med digital undervisning, og mange elever har gått glipp av viktig undervisning i klasserommet med venner og læreren sin.
Nordland Fylkesting er takknemlig for at lærere og ansatte i norsk skole har tilpasset seg korona-virkeligheten, og gjort en fantastisk innsats blant annet med å bygge digital kompetanse i rekordfart. Mange elever forteller at digital undervisning har fungert godt, og at de har fått jobbe mer selvstendig. Samtidig er det mye som tyder på at flere elever har falt bak på skolen det siste året, og at det er store forskjeller mellom skoler og kommuner. Nordland Fylkesting er bekymret for de langsiktige konsekvensene av pandemien. Koordineringsgruppen som vurderer tilbudet til sårbare barn og unge skriver at «det er grunn til å anta at mange elever opplever et dårligere utbytte av opplæringen.»
Koronakommisjonen varsler at hjemmeskole kan mindre motivasjon og dårligere vilkår for læring. Det er gledelig at regjeringen har stilt opp i flere runder med ekstra penger til kommunene for å ta igjen tapt progresjon i skolen, og at elever som sliter med å fullføre videregående skole har fått ekstra støtte.
Nordland fylkesting ber regjeringen sette ned et ekspertutvalg som skal undersøke hvilke konsekvenser pandemien har hatt for elevenes læring. Samtidig må skolene kartlegge elevenes lese- og regneferdigheter rett etter skolestart for å sikre en god oppstart for dem som begynner på videregående skole og ungdomsskole til høsten. Nordland fylkesting mener at det derfor må sikres nok ressurser til å bygge laget rundt elevene på skolene.