Tester el-ferge

MF Heilhorn Torghatten Torghatten trafikkselskap starter testing av el-fergedrift på sambandet Vennesund – Holm i kveld.

På avgang kl 2240 overtar el-ferga MF Heilhorn for MF Lysingen, og gjennomfører siste fergeavgang i kveld. MF Heilhorn vil fortsette testingen i løpet av natten og vil gjennomføre første avgang i morgen tidlig, før MF Lysingen går inn i ruten igjen.

Det forventes ikke at denne testingen skal påvirke trafikkavviklingen. Testingen vil fortsette utover neste uke.

MF «Heilhorn» er en hybrid-elektrisk ferge. Den er 84,30 meter lang og 14,20 meter bred. Ferja har en kapasitet på 199 passasjerer og 60 personbiler på ett dekk.Portrettbilde av Bent-Joacim Bentzen - Klikk for stort bildeBent-Joacim Bentzen - fylkeråd for transport og infrastruktur Nordland fylkeskommune

- Jeg er veldig glad for at testingen er i gang av den første helt nye el-ferga i Nordland og Nord-Norge. Den elektriske driften på denne båten sparer Co2-utslipp tilsvarende omlag 6000 personbiler per år! Dette er i tråd med fylkesrådets strategi for gjennomføring av det grønne skiftet i Nordland, sier fylkesråd for transport og infrastruktur Bent-Joacim Bentzsen