Fylkesråd for nærig Ingelin Noresjø svarer: Oppblomstringen av den skadelige algen (Chrysochromulina leadbeateri) i nordre deler av Nordland og Sør-Troms har påført oppdrettsnæringen og lokalsamfunn store tap. Massedød av ca. 7,7 millioner laks og nødslakting har ført til at enkelte oppdrettsselskap vil stå uten inntekter i halvannet år fremover. Lakseslakteriene i nærområdet vil få utfordringer med råstofftilgangen og de negative ringvirkningene i lokalsamfunnene kan bli store. Når dette er sagt, ønsker jeg å understreke at havforskningsinstituttet er entydig på at oppdrettsnæringen ikke kan klandres for algeoppblomstringen. Det er mye næringssalter i sjøen om våren. Havforskningsinstituttets beregninger viser at oppdrettsanleggene bidrar med en veldig liten andel av næringsstoffer i sjøen. Algeoppblomstring er naturlige prosesser i sjøen. Det er derfor vanskelig å forebygge algeangrep. Men fylkeskommunen kan sammen med andre parter bidra til å begrense skadelige virkninger av algeoppblomstring. Tirsdag 11. juni ble det avholdt et krisemøte i Tjeldsund for å drøfte avhjelpende tiltak for bedrifter og lokalsamfunn som er berørt av algeoppblomstringen. Deltakere var berørte oppdrettsselskaper og kommuner og Troms og Nordland fylkeskommuner. Tiltakene som ble drøftet vil bli presentert for Nærings- og fiskeridepartementet i dag etter invitasjon fra fiskeriministeren. På høstparten i år vil de rammede bedriftene diskutere veien videre i et oppfølgende møte. Jeg ønsker ikke å forskuttere forebyggende tiltak før jeg har hørt næringens egne synspunkter i saken. Fylkeskommunens beredskapsansvar som konsesjonsgivende myndighet er todelt. For det første kan fylkeskommunen gi innspill til endringer eller tilpasninger i regelverk. Erfaringen i vår er at dagens regelverk ikke er godt nok tilpasset slike krisesituasjoner. Det vil jeg følge opp overfor nasjonale myndigheter. For det andre kan fylkeskommunen bidra til tiltak for å begrense skadevirkningene. Som konsesjonsgivende myndighet gjør vi det vi kan for å gjennomføre rask saksbehandling i krisesituasjoner. I den aktuelle situasjonen ble det nedsatt en tverrsektoriell arbeidsgruppe for å overvåke situasjonen og iverksette tiltak. Fylkeskommunen har en sentral rolle som knutepunkt i samarbeidet med sektormyndigheter og næring, og vår havbruksforvaltning har arbeidet døgnet rundt å bidra til å begrense skadevirkningene. Oppdrettsselskapene er pålagt å utarbeide beredskapsplaner. Jeg vil tro at selskapene vil gå gjennom sine beredskapsplaner som følge av årets erfaringer med algeoppblomstring. Fylkeskommunens rolle i denne sammenheng er, sammen med andre myndigheter, å godkjenne beredskapsplaner. Jeg vil ta stilling til om det er behov for en overordnet risiko og sårbarhetsanalyse for Nordland og forebyggende tiltak etter møtet i høst med de berørte oppdrettsbedriftene. Teknologiutviklingen i oppdrettsnæringen går raskt og det er flere forsøk i gang med lukkede anlegg i sjø og på land. De lukkede anleggene på land vil komme i tillegg til, og ikke istedenfor anlegg i sjø – og vil bidra til å sikre vekst i sjømatnæringa. Ei næring som har strenge miljøkrav og som vil måtte tilpasse seg framtidige strenge krav. Ei næring som i framtida skal sikre familier i Nordland både arbeid og bolyst, og gi mat til verdens befolkning, fra havets rike spisskammer. |