Cookie Consent by TermsFeed Fv. 17 Liafjellet–Olvikvatnet - Nordland fylkeskommune

OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Fv. 17 Liafjellet–Olvikvatnet

Dagens veg rundt Liatinden er skredutsatt. Nå er vi i sluttfasen for prosjektet. Åpningsdato er ikke satt.

Nybygd veg på fylling og bru over Olvikvatnet. I enden av vegen ser vi innkjøring til en ny tunnel.  - Klikk for stort bildeFylling og bru over Olvikvatnet Marius Staulen, Statens vegvesen

  

Om prosjektet

Prosjektet strekker seg over ca. 5,5 kilometer, fra Brattland sør om Liatinden til kommunegrensa mellom Lurøy og Rødøy. 

  • Tunnelen gjennom Liatinden blir ca. 2 km lang.
  • I Olvika er det ca. 850 meter veg.
  • Tunnelen mellom Liamyra og Olvikvatnet er om lag 440 meter.
  • Over Olvikvatnet er det en fylling for vegen og en kort bru.
  • Den nordligste strekningen følger i hovedsak eksisterende veglinje, men er rettet ut enkelte steder.

Ny veg korter ned strekningen med ca. 1,1 km.

Byggingen startet i 2016, men ble forsinket, i hovedsak grunnet et skred som gikk ved tunnelportalen i øst høsten 2018. 

Entreprenører: PNC og Aventi. 

Prosjekt i sør

Vi jobber samtidig med et delprosjektet sør for Liatinden. Dette omfatter i hovedtrekk 350 meter veg, ferdigstillelse av 50 meter tunnel, fylling i og ved sjø, anleggselektro i tunnel og på veg med tilhørende teknisk bygg, rasvoll og steinspranggjerde, samt trafikkavvikling.

Entreprenør Sør: Bertelsen & Garpestad. 

Delåpning november 2020

Den korteste tunnelen (Olvikvasstunnelen), samt fylling og bru over OIvikvatnet, åpnet for trafikk 12.11.2020. Nå gjenstår resten, inkludert den lengste tunnelen (Liatindtunnelen). 

Se film fra strekningen som er åpnet

Åpningsdato ikke satt

Det nærmer seg slutten, men det er likevel for tidlig å sette en åpningsdato. Før vi kan åpne for trafikk er det krav om at utstyret skal testes, eventuelt feilrettes, og deretter fungere stabilt og feilfritt i en periode. Vi skal også ha opplæring i utstyr og øvelse sammen med nødetatene. Til slutt skal Vegdirektoratet ha en gjennomgang av dokumentasjonen. Dette er vanlig prosedyre. Vi oppdaterer! 

Se virtuell kjøretur over hele prosjektet