28.01.2022: Må utsette tunnelåpningen
20.01.2022: Planlegger tunnelåpning 03.02.2022
Øvelse i Liatindtunnelen
Mesta
Trygg tunnel
Etter byggeperioden har utstyret i og utenfor den 2 km lange tunnelen vært grundig testet. Dette gjelder blant annet sikkerhetsutrustning som nødtelefoner, brannslukkere, lys, skilt, stengebommer og systemer for varsling, styring og kommunikasjon.
Vi har også kontrollert at alt fungerer stabilt og slik det skal. I tillegg har vi hatt opplæring og øvelse for nødetatene, operatørene på Vegtrafikksentralen, og de som skal drifte og vedlikeholde tunnelen.
Etter dette er all dokumentasjon sendt til Vegdirektoratet for gjennomgang. Det er Vegdirektoratet som gir tillatelse til bruk.
Dette er prosedyrer som skal sikre at den nye tunnelen er trygg å ferdes i, både i det daglige og hvis det skjer uhell eller ulykker.
Bakgrunn
Fylkesveg 17 på strekningen Liafjellet–Olvikvatnet er skredutsatt med snøskred og steinsprang. Vegen er smal og svingete, har svak bæreevne, dårlig drenering og stikkrenner. Ny veg gjennom tunneler og fylling over Olvikvatnet bedrer sikkerheten og fremkommeligheten, men også kjøreopplevelsen. Vegstrekningen inngår i nasjonale turistveger.
Fylling og bru over Olvikvatnet
Marius Staulen, Statens vegvesen
Om prosjektet
Prosjektet strekker seg over ca. 5,5 kilometer, fra Brattland sør om Liatinden til kommunegrensa mellom Lurøy og Rødøy.
- Tunnelen gjennom Liatinden er 2 km lang.
- I Olvika er det ca. 850 meter veg.
- Tunnelen mellom Liamyra og Olvikvatnet er om lag 440 meter.
- Over Olvikvatnet er det en fylling for vegen og en kort bru.
- Den nordligste strekningen følger i hovedsak eksisterende veglinje, men er rettet ut enkelte steder.
Ny veg korter ned strekningen med ca. 1,1 km.
Byggingen startet i 2016, men ble forsinket, i hovedsak grunnet et skred som gikk ved tunnelportalen i øst høsten 2018.
Entreprenører: PNC og Aventi.
Prosjekt i sør
Sør for Liatindtunnelen omfatter prosjektet 350 meter veg, ferdigstillelse av 50 meter tunnel, fylling i og ved sjø, anleggselektro i tunnel og på veg med tilhørende teknisk bygg, rasvoll og steinspranggjerde, samt trafikkavvikling.
Entreprenør Sør: Bertelsen & Garpestad.
Delåpning november 2020
Den korteste tunnelen (Olvikvasstunnelen), samt fylling og bru over OIvikvatnet, åpnet for trafikk 12.11.2020. Resten, inkludert den lengste tunnelen (Liatindtunnelen), åpnet 22.04.2022.