Det er slutt på de faste passeringstidene kveld og natt. Nå er det kontinuerlig ledebilkjøring ved behov dag/kveld/natt. Behovet vil variere. Vi kjører ledebil når arbeidene gjør det nødvendig, og da kjøres det kontinuerlig til vi kan ha fri ferdsel igjen. Vær forberedt på inntil 30 minutters ventetid. Legg inn ekstra tid på veien hvis du skal rekke noe, uansett tid på døgnet.
Oppdatering 6. juni:
For uke 23 (5.–9. juni) er det fortsatt planlagt for arbeid og ledebilkjøring kveld og natt.
Vi kommer med ny oppdatering i slutten av uka.
Vi regner med at kontinuerlig ledebilkjøring etter behov vil vare til litt ut i juni.
Stenger tunnelen ved øvelse
Torsdag 15. juni 2023 er det planlagt stengt mellom klokka 17:30 og 20:00. Årsaken er en større øvelse, der nødetater og andre aktører skal teste den nye sikkerhetsutrustningen.
Sjekk trafikkmeldinger
Trafikkmeldinger finnes på 175.no, eller døgnbemannet telefon 175.
Sjekk gjerne hele strekningen du skal kjøre, det kan være vegarbeid andre steder på ferden.
Arbeidene i innspurten
Den siste tida handler det i hovedsak om opprydding og ferdigstilling av uteområder, asfaltering, montering av rekkverk, og en øvelse. I tillegg skal det testes at sikkerhetsutstyret fungerer stabilt. Dette foregår etter de andre arbeidene er gjennomført, og vil ikke påvirke trafikken.
Takk for tålmodigheten!
Om prosjektet
Ryggedalstunnelen (1620 meter lang) er oppgradert etter nye krav til sikkerhet (tunnelsikkerhetsforskriften).
Det er blitt flere brannslukkere og nødtelefoner, nytt ventilasjonsanlegg og ny belysning. Det inngår også trekkerørstrasé, samt overvannsledning med sandfangkummer, inspeksjonskummer og hjelpesluker. Et oppsamlingssystem skal samle opp og lede bort eventuelle lekkasjer. Noe vann- og frostsikring er skiftet. Utenfor er det nye tekniske bygg, brannvannskummer, bommer, varsellys, mer vegbelysning, og det blir montert lengre rekkverk.
Tunnelen skal kunne styres og overvåkes av Vegtrafikksentralen, for trafikantenes sikkerhet. Det er montert to lyssensorer og seks kamera utenfor tunnelen. Kameraene går inn til Vegtrafikksentralen for trafikkstyring av tunnelen ved en hendelse, for eksempel bilstans eller ulykke.
Det blir nødnett, DAB-dekning og i tillegg mobildekning.
Dette har vært et omfattende prosjekt som handler om at det skal bli tryggere for trafikantene. Tiltakene er likevel ingen full ombygging av tunnelen.
Hovedentreprenør er BMO Tunnelsikring AS.
Økt høyde samtidig
Arbeidet startet i oktober 2021, og var opprinnelig beregnet å pågå ut 2022. Underveis ble det bestemt at høyden i tunnelen skal økes til skiltet høyde 4,40 meter, mot 4,10 meter tidligere . Dette har forlenget anleggsperioden. Vi regner med at behovet for ledebil vil vare til litt ut i juni 2023.
Jeg har spørsmål/kommentarer om arbeidene
Hvis det er noe som haster, ring Vegtrafikksentralen på telefon 175 (døgnbemannet). For andre henvendelser, ta kontakt med Nordland fylkeskommune