Nasjonale retningslinjer for bruk av midlene
1. Prosjekter som kan få støtte er, jf. GBER
a. Husholdninger og virksomheter som mangler tilbud om 30 Mbit/s. Det støttede prosjektet må på en pålitelig måte tilby minimum 100 Mbit/s nedlastningshastighet og minst en dobling av oppstrømshastighet, eller
b. Husholdninger og virksomheter som mangler tilbud om 100 Mbit/s. Det støttede prosjektet må på en pålitelig måte tilby en nedlastingshastighet på 300 Mbit/s og en opplastingshastighet på 100 Mbit/s.
2. Offentlig høring av støtteområder: Nkom skal gjennomføre den offentlige høringen på nasjonalt nivå. Fylkeskommuner og kommuner må bidra inn i høringen med kunnskap om faktiske dekningsopplysninger lokalt og regionalt og om lokale aktører i egen region. Utover det vil Nkom kontakte de fire operatørene som har påtatt seg dekningsforpliktelse etter 5G-auksjonen i september 2021 direkte.
3. Fylkeskommunen prioriterer prosjekter innenfor den økonomiske rammen og beslutter hvilke prosjekter som skal få statlig støtte i fylket.
4. Fylkeskommunen har ansvar for at konkurranseutlysning av de aktuelle prosjektene skjer samlet, og den avgjør selv i hvilken grad utlysningen skal deles opp i flere underprosjekter.
5. Bredbåndstilbudet som etableres gjennom ordningen skal tilbys sluttbruker til en fastpris som er uavhengig (eller tilnærmet uavhengig) av bruken. For tilbud/løsninger basert på trådløst nett («FWA») eller mobilnett, skal det i tilbudet dokumenteres at løsningen vil gi stabilt høy kapasitet også ved høy belastning i nettet ved mottak hos kunde som vil ligge lengst borte fra senderen.
6. Prosjekter som mottar tilskudd skal etablere et reelt bredbåndstilbud til alle husholdninger og virksomheter innenfor det definerte geografiske området det skal gis støtte til, dvs. 100 prosent dekning innenfor det aktuelle området. Støtte kan kun gis til husholdninger og virksomheter. Leveranse til fritidsboliger kan tilbyder levere til, men skal holdes utenfor det støttede prosjektet.
7. For lokale bidrag i prosjektene som fylkeskommunen beslutter for støtte er det ikke lengre krav om kommunal eller privat medfinansiering, men dette vil telle positivt i tildelingen av bredbåndsmidler og departementet oppfordrer til å bidra med egenfinansiering. Lokale bidrag består av støtte fra fylke, kommune, private aktører og egeninnsats. Lokal offentlig personinnsats, f.eks. prosjektledelse, skal ikke inngå i beregningsgrunnlaget for lokale bidrag.
Oppfølging, kontroll og rapportering
8. Tilskuddsmidler som det ikke er inngått avtaler om utbygging for innen utgangen av 2025, skal tilbakebetales til departementet dersom ikke særlige omstendigheter tilsier at fristen for bruk av midlene utvides, jf. punkt 10 i disse retningslinjene.
9. Prosjekter som mottar tilskudd, skal være gjennomført innen 1. juni 2026. Dersom dette ikke oppfylles, kan departementet kreve helt eller delvis tilbakeføring av de statlige midlene som inngår i de aktuelle prosjektene.
10. Departementet kan i særlige tilfeller gjøre unntak fra disse nasjonale retningslinjene, med unntak av pkt. 1b.
Utlysing, kriterier og vurdering
A. Fylkeskommunen prioriterer prosjekter innenfor den økonomiske rammen og beslutter hvilke prosjekter som skal få statlig støtte i fylket.
B. Fylkeskommunen har ansvar for at konkurranseutlysning av de aktuelle prosjektene skjer samlet og at utbygger som skal gjennomføre prosjektet utpekes etter en tilstrekkelig konkurransebasert utvelgelsesmetode i henhold til statsstøttereglene.
C. Prosjektene som får støtte skal være teknologinøytrale, det vil si at det kan f.eks. ikke stilles krav om fiberbredbånd.
D. Bredbåndstilbudet som etableres gjennom ordningen skal tilbys sluttbruker til en fastpris som er uavhengig av bruken (dvs. en tilsvarende løsning for mobil som fastnett med ubegrenset data inkludert i månedsabonnementet til tilnærmet samme pris som fast bredbånd). For eventuelle tilbud/løsninger basert på trådløst nett («FWA») eller mobilnett skal det i tilbudet dokumenteres at løsningen, basert på lokale dekningsanalyser, vil gi stabilt høy kapasitet også ved høy belastning i nettet.
E. Prosjekter som mottar tilskudd skal etablere et reelt bredbåndstilbud til alle husholdninger og virksomheter innenfor det geografiske området det søkes om støtte til, dvs. 100 prosent dekning innenfor det aktuelle området.
F. Støttemidler skal ikke anvendes for å etablere tilbud til fritidsboliger. Dette er ikke til hinder for at infrastruktur som etableres for å tilknytte husholdninger eller bedrifter også kan benyttes for å koble til fritidsboliger. Særkostnadene for å etablere tilknytninger til fritidsboliger skal i så fall skilles ut fra regnskapet for det statsstøttete prosjektet.
G. Støtten som gis under ordningen skal være i tråd med gruppeunntaket for bredbåndstøtte (GBER), herunder blant annet:
a. Støtten som gis skal ha en insentiv-effekt, det vil si at støtten skal være nødvendig for å utløse den aktuelle investeringen.
b. Støtte skal kun gis til investering (og ikke til drift)
c. Støtten skal gis til investeringer i områder hvor det ikke finnes NGA-nett fra før og hvor det ikke er planlagt utbygging av slik infrastruktur de neste tre år fra det tidspunktet den planlagte støtten offentliggjøres.
H. Utbygger skal velges etter en konkurransebasert utvelgelsesprosess
I. Det skal legges til rette for tredjepartstilgang.
J. Anbudsinvitasjoner og avtaler med valgt utbygger skal utformes i tråd med statsstøttereglene. Avtaler skal inneholde bestemmelser om at eventuell ulovlig statsstøtte må tilbakebetales samt bestemmelser om at utbygger plikter å gi prosjekteier den informasjon som er nødvendig for å sikre at utbygger oppfyller kravene i statsstøttereglene og andre krav knyttet til ordningen.
K. Prosjekter som mottar tilskudd i 2024, skal være gjennomført innen 1. juli 2026.