OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Fv. 7570 Beisfjordveien

Varslings- og stengeanlegg var i full drift fra november 2023.   Videre er det satt av midler til skredtårn.

Skredtårn

Gjennom budsjett og økonomiplan har Nordland fylkeskommune satt av 35 millioner kroner til skredtårn langs Beisfjordveien i Narvik kommune. Det er ikke avklart når disse kan bli montert.  

Skredtårn er en stasjonær installasjon montert i kjente løsneområder for snøskred. Tårnene er ladet med eksplosiver eller gass og kan benyttes for å løse ut skred kontrollert på stengt veg. Hele systemet er fjernstyrt og brukes når skredfaren øker. Stengetiden er normalt 30 minutter under en aksjon av skredkontroll.

Dette er kjent teknologi som har vært i bruk i mer enn 20 år i Alpene, Canada og USA. I Norge er skredtårn bruk i ti år. Dette er altså en god måte å ta kontroll på skredrisiko. 

Se også pressemelding 08.05.2024:    Fersk rapport viser god løsning for å sikre Beisfjordveien - Nordland fylkeskommune (nfk.no)

Varslings- og stengeanlegg

På Beisfjordveien fikk vi på plass varslings- og stengeanlegg for skred i 2023. Radar og kamera skal bidra til tryggere ferdsel i det kjente skredområdet.  

Pressemelding 15.11.2023: Beisfjordveien har fått radarvarsling

Snødekt fjellside med noe vegetasjon, blå himmel. I forgrunnen stople med radar og utstyr. Foto.  - Klikk for stort bildeRadar til bruk ved skredvarsling

Slik fungerer det

Radaren er plassert på sørsiden av fjorden og har sikt inn i skredområdet.

Når radaren oppdager at det har løsnet et skred, sender den straks et varsel til trafikklysene på vegen. Vegen blir da automatisk stengt ved hjelp av rødt, blinkende lys.  

Lysene vil varsle trafikantene om at vegen er stengt, og skal dermed hindre at noen kjører inn i et område som kan være forbundet med fare.  Trafikklysene er lik de vi kan se foran tunneler.    

Det er også satt opp informasjonstavler et par kilometer fra begge stengepunktene.
 

Buffersone med ekstra oppmerksomhet 

I skredområdet er det definert en sikkerhetssone et stykke opp fra vegen. De aller fleste skredene i dette området vil stanse før de kommer ned til sikkerhetssonen. I disse tilfellene vil vegen åpnes automatisk etter om lag 30 sekunder.

Det vil nok være slik at mange møter rødt lys og tror at de vil få øye på et skred. I stedet slukker lyset etter kort tid. Slik vil det være, fordi de fleste skredene er små og stopper på god avstand. Men dette kan ikke trafikanten vurdere selv, så rødt lys betyr stengt, og er der for din sikkerhet. Når lyset er slukket, kan du kjøre videre.    

Vegtrafikksentralen sjekker 

Hvis skredet derimot har gått inn i sikkerhetssonen, og altså er nærmere vegen, vil vegen holdes stengt fram til Vegtrafikksentralen (VTS) har sjekket nærmere.  Dette gjøres ved hjelp av kameraer som monteres med sikt mot vegen. VTS kan åpne vegen hvis det er klart, eller ved behov varsle nødetater, og eventuelt skredvakt hvis de ønsker ytterligere vurderinger. 

Før radaren ble installert har det vært en innkjøringsperiode for å kalibrere, teste og knytte anlegget opp mot Vegtrafikksentralen. Våre geologer får nå informasjon fra radaren og bruker denne sammen med annen informasjon til å vurdere skredfaren. 

Suksesskriterier

Et varslingsanlegg som dette er ett av flere mulige tiltak for å gjøre skredutsatt veg tryggere. Men det er ikke egnet alle steder. Suksesskriterier:  

1. Skredet løsner høyt i fjellsiden
2. Skredutsatt strekning kort nok til at man kan passere på kortere tid enn skredet bruker ned til veg. 
3. Trygge stopp-plasser.  

Andre skredvarslingsanlegg

Teknologien har vært i bruk siden 2016 på åtte–ti andre steder i landet, så langt.  I Nordland er det et tilsvarende anlegg på fv. 7438 Sandhornøyveien i Gildeskål og fv. 7420 Bjærangsfjorden i Meløy. ​