- Slå ring om EØS!

Arne Ivar Mikalsen, Venstre VG - Det er svært viktig for eksportfylket Nordland å opprettholde EØS-avtalen. Dette fordi EØS sikrer forutsigbare rammevilkår overfor vår største handelspartner EU, sier fylkestingsrepresentant Arne Ivar Mikalsen fra Venstre.

Nordland Venstre fremmer et forslag til uttalelse under fylkestingets samling denne uka, som sterkt forsvarer dagens EØS-uttalelse.

- Nordland er ett av Norges viktigste eksportfylker, med en verdi på rundt 30 milliarder. Særlig på fiskeri og metaller er Nordland meget viktig. Disse næringene er avhengig av stabile relasjoner med EU. Det får de gjennom EØS. Avtalen har også stor støtte i befolkning, pr mai 2021 sier 65,9 prosent at de støtter en fortsatt EØS tilknytning. Det er derfor ikke noe folkekrav å endre på dette, sier Mikalsen.

Svakere separatavtale

-Norge inngikk nylig en separat handelsavtale med Storbritannia, denne er åpenbart svakere enn EØS avtalen, fordi den ikke gir de fordeler EØS har. Norge hadde faktiske bedre handelsbetingelser med Storbritannia da de var med i EU. Frihandelsavtalen med britene betyr mer byråkrati og økte kostnader både for bedrifter og borgere. Den er mindre dynamisk, fordi EØS-avtalen justeres automatisk i takt med endrede lover og forutsetninger. En frihandelsavtale er statisk og løser ikke fremtidige handelshindringer, mener Mikalsen.

Full reforhandling uaktuelt

- Avtalen vi har med EU kan ses på og justeres i henhold til gjensidige behov som vil oppstå, men en full reforhandling eller utgang vil svært lite trolig være til gavn for Norge. Det er dessuten sannsynlig at to næringer vil settes opp mot hverandre i en slik reforhandling, fiskeri og landbruk. Det er vi ikke tjent med.

- Siden EØS-avtalen trådte i kraft i 1994, har Norge hatt økt verdiskapning, kjøpekraft og sysselsetting. Avtalen er en viktig årsak, fordi norsk næringsliv har nytt godt av samme forutsigbare markedstilgang og standardregler som EUs egne medlemsland. Skal man «reforhandle», må man først si opp dagens avtale. Sveits brukte nær ti år på å få løsningen de har i dag. Denne løsningen er pr dags dato ustabil og uavklart. Noe slikt kan ikke Norge og norsk næringsliv risikere.

Svak forhandlingsposisjon

-I en eventuell reforhandling vil Norge stille langt svakere enn da den først ble gjort. Den gang var det seks EFTA land mot 12 EU-land. Nå vil det være Norge, Island og Liechtenstein mot 27 EU-land. Derfor vil vi ha med Nordland fylkesting på å si: Å si nei til EØS er å gamble med norske arbeidsplasser og velferdsstatens fremtid. Slå ring om EØS-avtalen! avslutter Mikalsen.