Cookie Consent by TermsFeed Vil ha midler til grønn luftfart - Nordland fylkeskommune

OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Grønn luftfart i Nordland: - Nå må pengene komme!

Venstre i Nordland krever at midlene fra Nasjonal transportplan til grønn luftfart tilfaller Nordland. – Pengene trenges for å få på plass nødvendig infrastruktur for å komme videre med lavutslipps-prosjektene i luftfarten, sier fylkestingsrepresentant Cecile Hegge.

Utsikikt fra flymot fjell og hav. - Klikk for stort bildeKortnanenettet i Nordland er perfekt til tutesting av framtidens miljøvennlige luftfart, mener Venstre i Nordland. Susanne Forslland

– Kortbanenettet i Nordland med sin særegenhet er dermed særdeles egnet til utvikling, utprøving og implementering av grønn luftfart. De totalt 26 flyplassene vil kunne bidra til at Nordland tar en ledende rolle innen grønn luftfart, ikke bare i Norge, men også internasjonalt ved å legge til rette for testflygninger. Man vil ved en etablert infrastruktur kunne bygge videre på et allerede etablert fagmiljø, få høyere kompetanseutveksling og bidra til utvikling av flere høykompetanse arbeidsplasser i Nordland. sier Hegge.

Kvinne med grå vegg i bakgrunnen, Foto. - Klikk for stort bildeCecilie Hegge, Nordland Venstre

– Flyprodusentene peker også på Nordland som et kinderegg til uttesting av grønn luftfart. Det er kort mellom knutepunktene, luftrommet er åpent og har lite trafikk. Værforholdene er varierende og gir derfor muligheten til å teste i ulike forhold innen rimelig kort tidsspenn.

– Forholdene ligger med andre ord veldig godt til rette og Nordland er klar for å ta den ledende posisjon i Europa innen utvikling av grønn luftfart, men nå må pengene komme, det haster. Vi mener også at det stilles krav til innfasing av grønne energibærere på FOT-rutene allerede fra 2028 for å nå klimamålene for utslippskutt innen 2030., sier Hegge som på vegne av partiet legger fram et forslag til uttalelse fra fylkestinget.  

 

Uttalelsen, som blir behandlet av fylkestinget førstkommende onsdag, i sin helhet::

Grønn luftfart i Nordland må ikke bli et luftslott! 

Et av punktene i tiltaksanalysene til Menon Economics for hvordan Nordland skal nå klimamålene innen 2030 er innfasing av lav- og nullutslipps fly på kortbanenettet i Nordland. Det er i NTP (2025-2026) satt av 1 milliard øremerket omstilling til grønn luftfart. Nordland fylkesting vedtok i desember 2023 en uttalelse hvor man er tydelig på at Nordland skal ta en ledende posisjon når det kommer til grønn luftfart. Klimanøytral regional luftfart i Nord-Norge er et bredt forankret prosjekt, hvor Lofoten de grønne øyer, Energi i Nord og Bodø kommune er partnere i prosjektet BLU. Det jobbes tett opp mot ledende aktører både innen industrien og flyprodusenter.  

Fylkesrådet påpekt i et høringssvar i 2021 at det haster med å få på plass finansiering til utvikling og innfasing av null- og lavutslipp på FOT rutene i Nordland. Flyprodusentene peker på Nordland som et kinderegg til uttesting av grønn luftfart. Det er kort mellom knutepunktene, luftrommet er åpent og har lite trafikk. Værforholdene er varierende og gir derfor muligheten til å teste i ulike forhold innen rimelig kort tidsspenn.

Kortbanenettet i Nordland med sin særegenhet er dermed særdeles egnet til utvikling, utprøving og implementering av grønn luftfart. De totalt 26 flyplassene vil kunne bidra til at Nordland tar en ledende rolle innen grønn luftfart, ikke bare i Norge, men også internasjonalt ved å legge til rette for testflygninger. Man vil ved en etablert infrastruktur kunne bygge videre på et allerede etablert fagmiljø, få høyere kompetanseutveksling og bidra til utvikling av flere høykompetanse arbeidsplasser i Nordland.

Nordland er avhengig av at FOT-rutetilbudet består. Ikke bare for næringslivet, men også for person- og varetransport. Vi har et spredt bosettingsmønster med lange avstander. For at man i Nordland skal kunne komme videre med innfasing av grønn luftfart er man avhengig av at det investering i infrastruktur som gjør det mulig å teste og utvikle ulike energibærere innen grønn luftfart. Det vil gi Nordland mange muligheter til å utvikle næringen rundt grønn luftfart.  

Nordland fylkesting vil presisere at Nordland er klar for å ta den ledende posisjon i Europa innen utvikling av grønn luftfart ved å etablere Nordland som test- og kompetansearena for ulike energibærende nullutslippsfly.  

Nordland fylkesting krever at midlene fra NTP til grønn luftfart tilfaller Nordland for å få på plass nødvendig infrastruktur for å komme videre med prosjektene. 

Nordland fylkesting ber om at det stilles krav til innfasing av grønne energibærere på FOT-rutene allerede fra 2028 for å nå klimamålene for utslippskutt innen 2030.