OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Hvem er vi?

Alle er mer enn det du ser - Klikk for stort bilde

Mellomåsen skole og voksenopplæring har ansvar for grunnskoleopplæring og videregående opplæring til pasienter ved Nordlandssykehuset, Valnesfjord Helsesportsenter, og beboere ved Bodø behandlingssenter.

Mellomåsen skole og voksenopplæring er stedfortrederskole for elever i grunnskole og videregående skole under oppholdet. Mellomåsen skole og voksenopplæring ivaretar den daglige opplæringen i tett samarbeid med hjemskolen. Hensikten er å sikre kontinuitet i opplæringen mens eleven er i behandling i institusjon. Skolen skal også ivareta godt samarbeid med foresatte og behandlerteam. Pasienter/beboere uten annen grunnskoletilhørighet, registreres som elev ved Mellomåsen skole og voksenopplæring.

Ved organisering av et skoletilbud, tas det hensyn til elevens alder, faglige forutsetninger, sosiale og praktiske læringsbehov. Innleggelsens varighet, planlagt eller akutt, tas også hensyn til når skoletilbudet skal planlegges.

Alle skolens lokasjoner ligger i, eller nært opp til der elevene får sin behandling. Det gir skolen en spredt struktur med flere, og til dels små skoleavdelinger.

Skolens voksenopplæring gir undervisning til voksne som får behandling ved Nordlandssykehusets ulike avdelinger, og andre voksne som ikke klarer å nyttiggjøre seg av andre videregående tilbud. Det gis primært opplæring i de seks fagene som kreves for å få generell studiekompetanse i henhold til 23/5-regelen.

Skolen har egen rådgivertjeneste, hvor karriereveiledning og Go Campus er en del av tilbudet. Voksenopplæringen gjennomfører også sosiale arrangementer for deltagerne ved jevne mellomrom.

Mellomåsen skole og voksenopplæring ivaretar NFK sitt ansvar for oppfølging av annen institusjonsopplæring i Nordland.