Vår pedagogiske forankring
fra Læreplanverkets overordnede del
Dannelse og utdannelse
har likeverdig vektlegging i Overordnet del av læreplanverket. Faglig og sosial læring henger sammen, og utvikling av hele mennesket vektlegger vi derfor i arbeid med fagene.
Opplevelse av trygghet
og tilhørighet gir bedre forutsetning for mestring og utvikling. Vårt læringsmiljø gir plass til den enkelte elev, i et fellesskap med andre.
Skolens undervisningsmetoder
skal bidra til nysgjerrighet og lærelyst.
Skolens ansatte
er gode rollemodeller som viser omsorg for elevene. I det ligger også veiledning og hjelp til å ta gode valg når det kommer til utdanning og livsmestring.
Profesjonalitet og kvalitet
preger samhandling både i og utenfor skolen.
Vårt elev- og læringssyn
Vi møter alle
elevene med anerkjennelse, respekt og omsorg.
Uavhengig av alder,
har vi fokus på at eleven skal forstå hva rollen som elev innebærer, og hva det vil si å være del av et læringsfellesskap.
Elevmedvirkning
og deltakelse i egen læringsprosess vektlegges.
Positive mestringsopplevelser
bidrar til læring og utvikling. Å bli møtt med forventning om innsats styrker motivasjon for læring.
Læringsmålene
skal være realistiske og metodene tilpasset og mangfoldige.
Vurdering og veiledning,
og å øve på egenvurdering i faglig og sosial læring er en naturlig del av undervisningen.