Krever sikker strømforsyning til Vesterålen og Lofoten

Dagfinn Arntsen, KrF-politiker i Nordland, med Landegode og fjorden i bakgrunnen. - Klikk for stort bildeDagfinn Arntsen, KrF, krever enda en linje for å sikre strømforsyningen til Lofoten og Vesterålen. Øyvind Pedersen KrFs Dagfinn Arntsen krever enda en sentralnettslinje fra Kilbotn i Troms til Kvandal i Nordland, og ber fylkestinget om å støtte ham i kravet overfor olje- og energidepartementet. Linjen skal sikre stabil strømtilførsel til Vesterålen og Lofoten.

-Jeg må innrømme at jeg er litt fortvilet over at utbyggingen som allerede pågår ikke kommer til å sikre de to regionene stabil strømforsyning. Derfor må arbeidet med nok en linje prioriteres allerede nå, sier Arntsen. Statnett bygger for tiden en ny linje mellom Kvandal og Kilbotn i sentralnettet, men med prognosene for lastutvikling vil Lofoten og Vesterålen fremdeles ikke være sikret konstant forsyning når denne linjen står ferdig i 2024.

Enighet om ny linje

Nettselskapene i området og Statnett er allerede enige om at det må bygges ytterligere en ny linje, og Arntsen mener det er viktig at denne linja prioriteres slik at det ikke oppstår knapphet i strømforsyningen til Lofoten og Vesterålen.
-Vi risikerer at Nord-Norges tettest befolkede region kan miste stabiliteten i strømforsyningen, noe som kan ramme både innbyggere og næringsliv. Det er ikke en akseptabel situasjon, mener Arntsen.

Ber om støtte fra de andre partiene

KrFs gruppeleder på fylkestinget i Nordland ber nå resten av partiene i fylkestinget om å støtte ham i kravet om at Statnett må pålegges å prioritere byggingen av ny linje mellom Kvandal ved Bjerkvik og Kilbotn sør for Harstad. Bakgrunnen er ifølge Arntsen at vindkraftprosjektet på Andøya er lagt på is.
-Det samlede behovet for bygging av ny kapasitet i sentralnettet for tilførsel av strøm til Lofoten og Vesterålen var basert på forutsetningen om utbygging av vindkraftverk på Andøy. Når dette ikke kommer på plass blir ikke behovet for overføring av strøm fra innlandet til kystområdene dekt. Arntsen mener et utfall i verste fall kan bli fatalt i et område som er jevnlig preget av hardt vær og storm gjennom halve året.
-Ja, i verste fall kan vi få et utfall på vinteren. Skjer det, så kan både næringsliv og innbyggere få det skikkelig tøft, og det er ikke noe vi ønsker, konkluderer han.

For mer informasjon:

Gruppeleder for KrF i Nordland fylkesting, Dagfinn Arntsen, tlf. 924 97 743

Her kan du lese hele uttalelsen som KrF ønsker at også resten av fylkestinget skal stille seg bak:

Strømforsyning til Lofoten og Vesterålen:

Ny sentralsnettslinje fra Kvandal til Kilbotn må prioriteres

Statnett bygger for tiden ny linje mellom Kvandal og Kanstadbotn i sentralnettet. Med prognosene for lastutvikling som det nå er enighet om, vil Lofoten og Vesterålen fremdeles ikke ha redundant forsyning når denne linjen står ferdig i 2024.

Nettselskapene i området og Statnett er derfor enige om at det må bygges ytterligere en ny linje fra Kvandal til Kilbotn.  Linja er kommet inn i prosjektportefølje-planen til Statnett. Det er imidlertid viktig at denne linja prioriteres og at arbeidet iverksettes, slik at det ikke oppstår knapphet i strømforsyningen til Lofoten og Vesterålen, og at Nord-Norges tettest befolkede region dermed mister redundansen i strømforsyningen.

Nordland fylkesting mener Statnett må pålegges å prioritere byggingen av ny linje Kvandal – Kilbotn.

Det samlede behovet for bygging av ny kapasitet i sentralnettet for tilførsel av strøm til Lofoten og Vesterålen var basert på forutsetningen om utbygging av vindkraftverk på Andøy. Dette prosjektet er nå lagt på is, og behovet for overføring av strøm fra innlandet til kystområdene har derfor økt.

Inntil ny linje Kvandal – Kilbotn er bygget og satt i drift, kan det oppstå knapphet i strømtilførselen til innbyggere og næringsliv i Lofoten og Vesterålen. Regionen vil også bli sårbar for avbrudd på eksisterende linjer, da den samlede kapasiteten er for lav til å takle et utfall.

Sentrale myndigheter har ambisjon om at Norge skal blir det første fullelektriske samfunnet i verden, og elektrifiseringen skyter nå fart også i Lofoten-Vesterålen.

Vi ber derfor Olje- og enerigdepatementet om å pålegge Statnett å prioritere prosjektet med bygging av ny linje Kvandal – Kilbotn, og sørge for at linjen blir klar til drift så snart som mulig. Dette er svært viktig premiss for fortsatt næringsutvikling og bidraget til det grønne skiftet i Lofoten-Vesterålen.