Vil ha på plass gratis ferjer

Ferje ved kai på stille hav og i strålende sol og blå himmel. - Klikk for stort bildeFrp ønsker fylkestingets støtte i å jobbe for gratis ferjer. Irene R. Skaue  -Vi har kommet et stykke på veien, men nå må alle partiene jobbe sammen for at ferjene skal bli helt gratis, mener FrPs fylkestingsrepresentant, Richard Dagsvik.

Dagsvik er svært godt fornøyd med at forhandlingene rundt revidert nasjonalbudsjett vil gi en reduksjon i ferjeprisene i Nordland på 25%. Likevel mener han at de må enda lenger ned.
-25 % av Norges kystlinje ligger i Nordland, og mange av innbyggerne og næringslivet er derfor avhengig av et godt ferjetilbud. Der er pris et viktig element, mener Dagsvik.

Han peker på at reduserte transportkostnader for eksportbedrifter og reiselivet vil gi økt verdiskaping i distriktene, og at det derfor er nødvendig med ytterligere reduksjoner. Han mener det er helt på sin plass at hele fylkestinget støtter opp om det, og at prinsippet om gratis ferje er viktig.
-Ferjene er en del av veiene, og dette prinsippet må legges til grunn i kravetPortrett av mann med brunt hår, blått slips, skjorte og dressjakke. - Klikk for stort bildeRichard Dagsvik, Frp  om gratis ferje. Nå må regjeringen legge til rette for at vi raskt får på plass en reduksjon på de resterende 75% av ferjebilletten. Det fortjener både næringslivet og kystbefolkningen, mener Dagsvik.

For mer informasjon:
Fylkestingsrepresentant for FrP i Nordland, Richard Dagsvik, tlf. 959 22 676.

Her kan du lese hele uttalelsen som FrP ønsker at fylkestinget skal stille seg bak. Saken behandles onsdag 15. juni, 2021:

Reduserte fergepriser.

Nordland fylkesting er svært fornøyd med at forhandlingene rundt revidert nasjonalbudsjett gir en reduksjon i fergeprisene i Nordland på 25%.

25 % av Norges kystlinje ligger i Nordland og mange av innbyggerne og næringslivet er derfor avhengig av et godt fergetilbud, hvor pris er et viktig element.

Reduserte transportkostnader for eksportbedrifter og reiselivet vil gi økt verdiskaping i distriktene og det er derfor nødvendig med ytterligere reduksjoner.

Nordland fylkesting vil påpeke at fergene er en del av veiene og dette prinsippet må legges til grunn i kravet om gratis ferge.

Nordland fylkesting ber derfor regjeringen om å legge til rette for at vi raskt får på plass en reduksjon på de resterende 75% av fergebilletten.