Vedtak
Generelt
Nordland fylkesting vedtar den fremlagte budsjett- og økonomiplan for perioden 2024-2027 slik den framgår av dokumentet, og med de prioriteringer og endringer som er presentert der.
Nordland fylkesting vedtar årsbudsjettet som angitt i bevilgningsoversikter drift (§ 5-4) og bevilgningsoversikter investeringer (§ 5-5), jfr. vedlegg 14.1 i økonomiplandokumentet.
Bevilgningsoversikt drift
I henhold til budsjett og regnskapsforskriften for kommuner og fylkeskommuner vedtas følgende grunnlag for økonomiplanens driftsrammer (tall i 1000 kr):
Fordeling av netto driftsrammer til avdelingene
I henhold til budsjett og regnskapsforskriften for kommuner og fylkeskommuner vedtas følgende fordeling av netto ramme til avdelingene (beløp i 1000 kr):
De vedtatte ressursrammer er absolutte. Det vises til delegasjonsreglement vedtatt av fylkestinget, herunder utøvelse av budsjettansvar med de plikter og rettigheter som til enhver tid framkommer der. Innsparte midler på rammenivå kan settes av til disposisjonsfond og disponeres av fylkesrådet. Fullmakten til avsetning gjelder selv om det er merforbruk på et eller flere rammeområder så lenge fylkeskommunen samlet sett har innsparing. Tilsvarende åpnes for å vurdere trekk i rammer ved overskridelser. Fullmakten gis til fylkesrådet.
Fylkesrådet gis fullmakt til å fordele avsetninger på rammeområde 8 fellesutgifter og disponere avsetninger til disposisjonsfond som er avsatt til avdelingene, avsetning til omstillingsfond og andre disposisjonsfond avsatt til konkrete formål i tråd med budsjettforutsetninger eller fylkestingsvedtak.
Fylkesrådet har ansvar for å gjennomføre kostnadsreduserende tiltak i økonomiplanperioden. Særlig gjelder dette innenfor administrative funksjoner, stab-/støttefunksjoner og fellesfunksjoner, både sentralt og i ytre enheter. Fylkesrådet gis fullmakt til å vedta endringer, så lenge dette er innenfor budsjettets totalramme og de føringer som følger av økonomiplanen. Budsjettmessige konsekvenser av omorganisering som endrer fordeling på rammeområder legges frem i tertialrapportene eller i egne saker.
Eventuelt mindreforbruk på fellesområdet brukes til å styrke fondsmidler.
Fylkestinget vedtar å innføre kostnadsdekkende husleie i økonomiplanperioden.
Nordland fylkesting vil tilrettelegge for økt bruk av kollektivtrafikk, særlig for de yngre aldersgruppene, og ber fylkesrådet gjøre følgende endringer:
Billettpris for hurtigbåt reduseres med 25 prosent
Billettpris for buss reduseres med 12 prosent
Alle barn til og med fem år reiser gratis med buss og hurtigbåt
Pris for 30 dagers periodebillett for barn reduseres til samme pris som ungdomskortet og gjelder både buss og hurtigbåt i Nordland
Studenter og militære gis tilsvarende takster på enkeltbillett som honnør og barn fra og med sone 1, ikke først fra sone 3 som i dag.
Produktet Travel Pass Nordland beholder samme pris som 2023.
For ferge justeres takstene i tråd med autopassregulativet for fergetakster.
Nordland fylkesting vedtar at dersom de økonomiske forutsetningene bedres, er det gjeldende RTP som ligger til grunn for prioritering innen samferdsel.
Nordland fylkesting ber fylkesrådet fortsette arbeidet med å redusere klimagassutslippene innenfor transportsektoren, slik at fylkeskommunen kan oppnå ambisjonen om 60 prosent kutt i utslipp innen 2030.
Nordland fylkesting vedtar å starte utredning av mulig realisering av Narvik vgs. gjennom offentlig-privat samarbeid, med mål om byggestart i 2027.
Nordland fylkesting vedtar å gjennomføre en pilot for etablering av hybelhus i Bodø. Parallelt skal det gjennomføres en kartlegging av behov for hybelhus andre steder i fylket, samt kartlegge hvordan behovet for hybelhus kan løses i samarbeid med kommunene. Det bevilges 10 mill. kr til tiltaket.
Bevilgningsoversikt investering
I henhold til budsjett og regnskapsforskriften for kommuner og fylkeskommuner vedtas følgende bevilgningsoversikt for investeringene (beløp i 1000 kr.):
Investeringsplan
I henhold til forskrift om årsbudsjett for kommuner og fylkeskommuner vedtas følgende investeringsplan (tidligere budsjettskjema 2B) i perioden (beløp i 1000 kr.) Samtlige prosjekter er beskrevet i budsjettdokumentets kapittel 13.:
Årlig låneopptak settes inntil 533,1 mill. kr i 2024, 420,3 mill. kr i 2025, 385,7 mill. kr i 2026 og 463,8 mill. kr i 2027. Avdragstid for nye lån settes til 20 år. Lån tas opp til finansiering av investeringer jf. kommuneloven § 14-15 1. ledd.
Årlig utvikling av gjeld:
Retningsgivende nøkkeltall for sikre bærekraftig økonomistyring over tid
I henhold til kommuneloven skal fylkestinget vedta retningsgivende nøkkeltall for å sikre forsvarlig økonomiforvaltning på lengre sikt. Følgende nøkkeltall vedtas som retningsgivende:
Resultatgrad. Faktisk og planlagt resultatgrad skal ikke på noe tidspunkt være lavere enn 4 %. Eventuell risiko for lavere resultatgrad skal medføre budsjettkorrigering i tertialrapporter eller ved rullering av økonomiplanen.
Gjeldsgrad. Som langsiktig mål settes gjeldsgraden til maksimalt 60%.
Fondsgrad. Det vedtas en fondsgrad på minimum 10%. I denne inngår samtlige frie disposisjonsfond.
Anmodningsforslag
Fylkestinget mener Nordland musikkråd er en viktig bidragsyter til et levende kulturliv. Nordland fylkesting ber fylkesrådet om å se på muligheter for å gå i dialog med Norsk musikkråd for å finne en løsning med egen prosjektleder for Nordland.
Fylkestinget ber om at fylkesrådet sikrer en helhetlig planlegging og utvikling av Kleiva naturbruksskole (avdeling ved Sortland VGS). Dette må gjøres i tett samarbeid med avdelingen, ansatte, elever, brukere, fagmiljø knyttet til blått og grønt naturbruk, næringsliv og vertskommune i utviklingsprosjektet.
Fylkestinget mener at alle elever i videregående skole, både offentlige og private, skal ha samme tilgang på velferdsgoder og trivselstiltak. Fylkestinget ber fylkesrådet se på hvordan ungdom i private videregående skoler kan dra fordel av fylkeskommunens arbeid for elevenes velferd.
Flytting av fergekai i Mosjøen
Flytting av fergekai i Mosjøen er et prosjekt som lenge har vært signalisert som meget viktig for næringslivet i Mosjøen. Ikke minst i forhold til dagens HMS utfordringer, og sammenbinding av ulike terminal områder i Helgeland Havn.
Fylkestinget ber derfor fylkesrådet om å gå i nærmere dialog med Vefsn kommune, med målsetting om å utrede ulike alternativer for gjennomføring av flytting av fergekaia i Mosjøen.
Ekspeditører
Fylkestinget ber fylkesrådet om å komme tilbake til fylkestinget med en sak knyttet til ekspeditørene på hurtigbåtene.
Kystgodsruten
Kystgodsruten dobler nå sin kapasitet fra 01. januar. Likevel ser man problemer knyttet til dagens rute, hvor kystgodsruten ikke har anløp i Sandnessjøen. Dette medfører til at store mengder gods blir transportert på vei, noe som ikke er hensiktsmessig både i et miljøperspektiv, men det er også unødvendig fordyrende. En stor andel av godsstrømmen på Helgelandskysten har sin opprinnelse fra Sandnessjøen og fylkestinget ber derfor fylkesrådet om å se på muligheter for å implementere Sandnessjøen som anløpssted for kystgodsruten.
Bru til Brasøy
Fylkestinget ber fylkesrådet følge opp utredningen rundt bygging av bru til Brasøy i Herøy kommune, og se på muligheten for oppstart av prosjektet i økonomiplanperioden 2024 – 2027, og legge frem sak om dette for fylkestinget.
Gratis hurtigbåt for anløpssteder uten annen forbindelse
Nordland fylkesting ber fylkesrådet utrede kostnader for hurtigbåtanløp av steder som ikke har annen forbindelse. Utredningen legges frem som egen sak for fylkestinget.
Kapittel 12.3.1 Strekningsvise prosjekt, side 95, tillegg til første avsnitt:
Utredningen må synliggjøre hvor mye en bruløsning vil utløse av ferjeavløsningsmidler over inntil 45 år. Det må også sannsynliggjøres hvor mye fylkeskommunen kan spare på ferjeanbudet fra 2028 dersom anløp av Vågsodden, Hamnøya, sløyfes, og sambandet kan betjenes av én ferje mindre enn i nåværende anbud, sammenlignet med videreføring av dagens løsning.
Utredningen må også beregne hvor store summer fylkeskommunen vil måtte bruke på utbedring av ferjeleiet i Vågsodden dersom det fortsatt skal brukes i uoverskuelig fremtid. Med videreføring av dagens løsning i ny anbudsperiode, må det beskrives hvilken type ferje som skal gå i lokalruta, om denne fortsatt skal være dieseldrevet i et ellers «grønt» samband, og om det er tilgjengelige lav- eller nullutslippsferjer av nyere dato med rundt 30 PBE som kan anløpe Vågsodden.
Fylkestinget ber fylkesrådet etterspørre videre saksgang for ordningen med besøksbidrag, og påvirke til at pilotforsøk i Lofoten kommer i gang så raskt som mulig.
Nordland fylkesting ber fylkesrådet utrede “beste pris”, hvor kundene blir belønnet jo mer kollektivreiser de har og slipper å ta stilling til reiseperiode på forhånd.
Behandling
Helhetlig forslag fra Miljøpartiet De Grønne fikk 1 stemme (1 Miljøpartiet De Grønne) og falt.
Helhetlig forslag fra Rødt fikk 3 stemmer (3 Rødt) og falt.
Helhetlig forslag fra Arbeiderpartiet og SV-Sosialistisk Venstreparti fikk 15 stemmer (11 Arbeiderpartiet, 4 SV-Sosialistisk Venstreparti) og falt.
Finans og organisasjonskomitéens innstilling punkt 1-14 vedtatt med 26 stemmer (11 Høyre, 6 Fremskrittspartiet, 5 Senterpartiet, 2 Industri- og Næringspartiet, 1 Kristelig Folkeparti, 1 Venstre).
Anmodningsforslag fra Miljøpartiet De Grønne fikk 19 stemmer (
Anmodningsforslag fra Rødt i punktene 1,3,6,7,8 og 10 fikk 19 stemmer (11 Arbeiderpartiet, 4 SV-Sosialistisk, 3 Rødt, 1 Miljøpartiet De Grønne) og falt.
Anmodningsforslag fra Rødt i punktene 2,4,5 og 9 fikk 3 stemmer (3 Rødt) og falt.
Anmodningsforslag fra Arbeiderpartiet , SV-Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne i punktene 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 23 og 24 fikk 19 stemmer (11 Arbeiderpartiet, 4 SV-Sosialistisk, 3 Rødt, 1 Miljøpartiet De Grønne) og falt.
Anmodningsforslag fra Arbeiderpartiet , SV-Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne punkt 20 enstemmig vedtatt med 45 stemmer.
Anmodningsforslag fra Arbeiderpartiet , SV-Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne punkt 25 fikk 20 stemmer (10 Arbeiderpartiet - Lena Hamnes permisjon, 4 SV-Sosialistisk, 3 Rødt, 2 Industri- og Næringspartiet, 1 Miljøpartiet De Grønne) og falt.
Anmodningsforslag fra Arbeiderpartiet , SV-Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne punkt 27 fikk 18 stemmer (10 Arbeiderpartiet - Lena Hamnes permisjon, 4 SV-Sosialistisk, 3 Rødt, 1 Miljøpartiet De Grønne) og falt.
Finans og organisasjonskomitéens anmodningsforslag i punktene 1, 2, 4, 6, 7, 8, 9 og 10 enstemmig vedtatt med 42 stemmer (1 Arbeiderpartiet - Lena Hamnes, 1 Høyre- Anita Sollie og 1 SV-Sosialistisk Venstreparti - Vegard Lind-Jæger hadde permisjon).
Finans og organisasjonskomitéens anmodningsforslag punkt 3 ble vedtatt mot 17 stemmer (10 Arbeiderpartiet, 3 SV-Sosialistisk, 3 Rødt, 1 Miljøpartiet De Grønne. 1 Arbeiderpartiet - Lena Hamnes og 1 SV-Sosialistisk Venstreparti - Vegard Lind-Jæger hadde permisjon).
Finans og organisasjonskomitéens anmodningsforslag punkt 5 ble vedtatt mot 14 stemmer (10 Arbeiderpartiet, 3 SV-Sosialistisk, 1 Miljøpartiet De Grønne. 1 Arbeiderpartiet - Lena Hamnes og 1 SV-Sosialistisk Venstreparti - Vegard Lind-Jæger hadde permisjon).