Cookie Consent by TermsFeed Øvelse i Ryggedalstunnelen  - Nordland fylkeskommune

OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Øvelse i Ryggedalstunnelen 

Veg mot tunnel,  rekkverk, stopp-/stengeskilt - Klikk for stort bildeRyggedalstunnelen juni 2023 Vegar Bjørnbakk

Torsdag 15. juni blir tunnelen stengt mellom klokka 17:30 og 20:00. Da skal nødetatene teste den nye sikkerhetsutrustningen.  

– Etter en omfattende oppgradering er det klart for en øvelse der vi skal teste den nye sikkerhetsutrustningen. Hendelser i tunneler er en ekstra utfordring for nødetatene, og derfor er det viktig å være godt forberedt og øve sammen. For å få dette til må vi stenge tunnelen noen timer, og vi håper på forståelse for dette, sier sikkerhetskontrollør og brannvernleder Alf Ivar Nymo i Nordland fylkeskommune.   

Fv. 820 Ryggedalstunnelen blir helt stengt for trafikk torsdag 15. juni klokka 17:30–20:00, bare nødetater vil kunne passere.  

Bortsett fra denne stengningen er det fri ferdsel i tunnelen fram til mandag 26. juni. 

Oppdaterte trafikkmeldinger finnes på 175.no eller telefon 175.  

Øvelse gjør mester  

Deltakere på øvelsen er brannvesenet, politiet, 110-sentralen,112-sentralen, AMK, entreprenører samt Vegtrafikksentralen, i tillegg til Nordland fylkeskommune.     

Hovedtema er varsling av trafikkulykke, koordinering av nødetatene, sikring av skadested, berging/redning og evaluering i etterkant. Scenariet er en kollisjon med flere biler involvert. Det er flere skadde personer, av ulik alvorlighetsgrad.  

Deler av tunnelen kommer til å bli røyklagt.   

– Det overordnede målet er å gjøre partene bedre i stand til å gjøre en faglig god redningsinnsats ved en hendelse.  Gjennom øvelsen vil de få bedre kjennskap til andre aktører, varslingsrutiner, styring og teknisk utstyr. Samhandlingen mellom dem er vesentlig, understreker Nymo.  

Oppgradert etter nye krav til sikkerhet 

Ryggedalstunnelen (1620 meter lang) er oppgradert etter nye krav til sikkerhet. Dette har vært et omfattende prosjekt som handler om at det skal bli tryggere for trafikantene. 

Det er blitt flere brannslukkere og nødtelefoner, nytt ventilasjonsanlegg og ny belysning. Det inngår også trekkerørstrasé, samt overvannsledning med sandfangkummer, inspeksjonskummer og hjelpesluker. Et oppsamlingssystem skal samle opp og lede bort eventuelle lekkasjer. Noe vann- og frostsikring er skiftet. Utenfor er det nye tekniske bygg, brannvannskummer, bommer, varsellys, mer vegbelysning, og det blir montert lengre rekkverk.  

Tunnelen skal kunne styres og overvåkes av Vegtrafikksentralen, for trafikantenes sikkerhet. Det er montert to lyssensorer og seks kamera utenfor tunnelen. Kameraene går inn til Vegtrafikksentralen for trafikkstyring av tunnelen ved en hendelse, for eksempel bilstans eller ulykke.   

Det er dessuten nødnett, DAB-dekning og mobildekning.  

Tiltakene i tunnelen er likevel ingen full ombygging. Dette har vært en nødvendig oppgradering for å gjøre tunnelen tryggere, etter kravene som er beskrevet i tunnelsikkerhetsforskriften.    

Underveis i anleggsperioden ble det bestemt at høyden i tunnelen skulle økes samtidig. Tunnelen har nå skiltet høyde på 4,40 meter mot 4,10 meter tidligere.  

Hovedentreprenør er BMO Tunnelsikring AS.