Cookie Consent by TermsFeed På vei til den skandinaviske finalen i First Lego League - Nordland fylkeskommune

OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

På vei til den skandinaviske finalen i First Lego League

Elever ved Strauman oppveksstenter - Klikk for stort bildeUngdomsskoleelevene ved Strauman oppveksstenterKlasse 6A ved Mørkvedmarka skole og ungdomskoleelevene ved Strauman oppvekstsenter har fått støtte på inntil 30.000 hver til å delta i finalen som går av stabelen 12. mars i Ålesund

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan innehold utdatert informasjon

I finalen skal klassene gjennomføre så mange oppdrag som mulig innen en gitt tid. Klassen skal også vise hvordan de har integrert FLLs tre kjerneverdier: Oppdagelse: Vi utforsker nye kunnskaper og idéer. Innovasjon: Vi bruker kreativitet og utholdenhet for å løse problemer. Innvirkning: Vi bruker det vi lærer til å forbedre verden.

-Kompetanse innen realfag og teknologi er avgjørende for fremtidens nordlandssamfunn, og det er derfor viktig å oppmuntre barn og unge som viser interesse for teknologi og innovasjon sier fylkesråd for plan og næring Linda Helén Haukland.

og tilføyer

-Prosjektet vil også kunne bidra til å oppfylle FNs bærekraftsmål 4. Utdanning, delmål 4: «Innen 2030 oppnå en betydelig økning i antall unge og voksne som har kompetanse, blant annet i tekniske fag og yrkesfag, som er relevant for sysselsetting, anstendig arbeid og entreprenørskap

Elever ved Mørkvedmarka skole - Klikk for stort bildeKlasse 6A ved Mørkvedmarka skole  

Bakgrunn

Hvert år arrangerer First Lego League (FLL) en kunnskaps- og teknologikonkurranse som strekker seg over en arbeidsperiode på 8 uker. Den har som mål å inspirere barn og unge i alderen 10-16 år til å bli morgendagens ingeniører, forskere og problemløsere. I løpet av arbeidsperioden vil deltagerne oppleve utforskertrang og skaperglede, sette egne ideer ut i livet, og lære seg å programmere.  I Skandinavia gjennomføres det turneringer for alle lagene i til sammen 50 byer. Etter turneringene arrangeres den skandinaviske finalen i en skandinavisk by. I 2022, som i 2022 arrangeres i Ålesund 12. mars.