God besøksforvaltning kan også skapes gjennom mer forberedte gjester. Hvordan kan det å formidle budskap om bærekraft og våre forventninger til de som besøker oss, bidra til mindre uønsket atferd? Dette var utgangspunktet for utviklingsprosjektet innen kommunikasjon som ble startet i 2018.
Hvordan kommunisere bærekraft på en ny måte til gjestene?
I første del av prosjektet samarbeidet vi med Innovasjon Norge sitt kontor i Stockholm og Oslo. Destination Lofoten hadde utarbeidet "Lofotvettreglene" som en oppfordring til gjester om å ha respekt for naturen og lokale innbyggere. Vi arbeidet med hvordan vi med utgangspunkt i disse retningslinjene og utfordringer knyttet til besøksforvaltning kunne kommunisere disse verdiene til aktuelle målgrupper på en ny måte. Målgruppene som ble valgt ut var Naturelsker Nina og Yte-Nyte-Niklas (les beskrivelsen av målgruppene i Brand Tool Box). Vi inngikk samarbeid med to svenske påvirkere/influencers. Etter en gjennomgang av problemstillingene fikk de frie hender til å lage sin versjon av Lofotvettreglene tilpasset sine følgere.
Video fra Adam Holm:
Video fra Kajsa Silow, Adventure Stories:
I andre del av prosjektet har vi fokusert på å formidle budskap fra lokale innbyggere. I forkant av sommersesongen 2020 ble det utviklet en hovedfilm og fire temafilmer i samarbeid med filmskaper P. T. Govertsen. Filmen var rette mot målgruppen Familie Finn. I tillegg til videoen, ble det laget en rekke artikler på hjemmesiden til Destination Lofoten under Ansvarlig gjest.
Reiseråd i Lofoten fra Sarah og Leo:
Videoene og artiklene skapte stort engasjement og mange delinger lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Nesten 550 000 brukere ble nådd på Facebook og Instagram, samt Lofotposten og Amedia. Prosjektet blir videreført i 2021 hvor vi bl.a. skal se på distribusjon i nye kanaler som hurtigbåter, ferger og flyterminaler.