OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Kræsjkurs som virkemiddel

Reiselivsutviklingen må skje på lokalsamfunnets premisser. Prosjektet utvikler derfor verktøy for praktisk besøksforvaltning på grendenivå.

 

Noen som står på en strand i vestvågøy kommune - Klikk for stort bilde Ernst Furuhatt/www.nordnorge.com/Vestvågøy

 

Hvilke verdier ønsker folk å ta vare på? Hvordan kan reiselivsnæringen bidra til å realisere den utviklingen bygda ønsker? Bærekraftig utvikling av lokalsamfunn, natur og miljø og andre opplevelsesområder er også viktig for framtidige besøkende. Bærekraftig utvikling i og inntil nasjonalparker og andre store verneområder er sentrale tema for lokal og regional besøksforvaltning.

Kræsjkurs i besøksforvaltning for grunneierlag, grendelag og innbyggerforeninger gjennomføres nå på Eggum og Fredvang (vår 2019) og Vindstad/Bunesfjorden (sommer 2019).

"" - Klikk for stort bilde

Kurset oppsummer kort tema og innspill som opptar innbyggerne i området og det som er drivkraften bak grendelaget sitt engasjement. Pilotprosjektet prøver så å ordne det som kommer fram på møtene innenfor geografiske områder (areal), ferdselsårer (linjer) og besøkspunkt (punkt) som er viktige for en helhetlig besøksforvaltning. Viktige startpunkt for turmål, parkerings-plasser og informasjonspunkt hører også med her. Dette sys sammen og vises på forskjellige temakart/situasjonskart.

Målet med kræsjkursene er å jobbe fram en verktøykasse med ulike virkemidler som kan brukes til å lede og styre besøkende. Disse virkemidlene må testes ut sammen med brukerne, og erfaringene herfra er nyttige eksempler også for andre planlagte kurs (f.eks. kurs for folkevalgte og for planleggere, se kap. 3). Vi snakker om tiltak som hører inn under hovedgrupper som; strategier, informasjon, fysiske tiltak/tilrettelegging, regulering, økonomiske tiltak og kursing/utdanning. Erfaringen viser at kartskisser som tar i bruk tjeneste- og opplevelsesdesign skaper engasjement både hos unge og gamle folk. Man blir fortere enige om hva man skal diskutere, og det bidrar slik til raskere og bedre samarbeid om løsninger. Skissene fungerer også godt som underlag for å få sette opp nye skilt, eller for å underbygge en søknad om bygdeutviklingstiltak. I samarbeid med grendelagene vil noen av løsningen de kommer fram til (bl.a. på bedre skilting) bli testet ut i sommersesongen 2019.