-Norge trenger en distriktsreform!

-Alle som kjenner historien, vet at havrettsavtalen som Norge er tilsluttet sammen med store deler av det internasjonale samfunn, har gitt gode kjøreregler, sier Fremskrittspartiets Dagfinn Olsen.

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan innehold utdatert informasjon

I dag fremmer han en uttalelse om en «distriktsreform» i fylkestinget i Nordland.
-Havrettsavtalen har bidratt til stabilitet, ikke minst i nordområdene, samt gode rammer for norske interesser og norsk forvaltning av havressurser, sier Olsen. Han mener at vi nå har en utvikling hvor det går mot mindre norsk engasjement på Svalbard, noe som i geopolitisk sammenheng er alvorlig, samt økt sentralisering, spesielt i den nordlige landsdel. Dette ser han alvorlig på.
-En svekkelse av norsk tilstedeværelse i nord, svekker et vesentlig norsk argument om betydningen av kysten og farvannene utenfor.

Nå flytter folk ut av distriktene i et relativt stort tempo. Dette til tross for at man har en solid økonomisk vekst i disse områdene. Olsen mener at landet trenger en ny politikk på dette området, en politikk med nytenking og engasjement.
-Den reformen vi nå trenger, er en distriksreform der man engasjerer alle landets innbyggere i prosessen. Reformen skal utlede i strategiske valg som bygger på utvikling av distriktene og sikrer nasjonal kontroll over våre ressurser, avslutter han.

For mer informasjon:

Dagfinn Olsen, gruppeleder for Fremskrittspartiet i Nordland fylkesting, tlf. 412 25 671

Bilde av Olsen finner du her: https://foto.nfk.no/fotoweb/archives/5002-NFK-Pressebilder/?q=dagfinn%20olsen