Tiril og Patrick ble årets lærlinger i Nordland

Tiril Johansen Ågard og Patrick Johansen fikk applaus fra et samlet fylkesting som årets lærlinger i Nordland. Begge prisvinnerne fikk diplom, blomst og en sjekk på 10 000. Thor-Wiggo Skille Tiril Johansen Ågård fra Harstad og Patrick Johansen fra Glomfjord er kåret til årets lærlinger i Nordland, henholdsvis i logistikkfaget og i kjemiprosessfaget.

- Tusen tak dett var en stor overraskelse. Jeg må takker Widerøe for en utrolig fin læretid som den første for bedriften i logistikkfaget, sier Tiril, som også har fått seg fast jobb i Widerøe etter læretiden.  Logistikkfaget i Widerøe har handlet mye om lasting av fly og håndtering av flyavgangene. Tiril er bosatt i Harstad, men har jobbet hos Widerøe på Evenes.

Det er Monica Grimstad i Widerøe Ground Handling som har foreslått at Tiril skal få prisen. Det er litt av et skussmål Tirl får fra sin arbeidsgiver:

«Hun viser en stor forståelse for jobben, og har lært seg oppgaver andre bruker år på å forstå. Tiril møter utelukkende tidlig på jobb og er godt forberedt. Hun har vært eneste jente i et ekstremt mannsdominert miljø. Hun klarer å svare for seg både verbalt og gjennom utførelse av jobben. Helt fra hun startet har hun hatt en ekstrem utvikling – og hun er den de spør hvis de lurer på noe.. Tiril har vært lærevillig, og nøyaktig. Hun har vært ansvarsbevisst og til å stole på. Hennes holdninger og evne til å tilegne seg fagkunnskap gjorde at opplæringsplanen kunne forseres, og hun gikk mer i dybden i flere emner enn fagplanen la opp til. Vi kan absolutt anbefale at Tiril får tittelen som årets lærling."

To fagbrev

Også Patrick Johansen, som har vært lærling i kjemiprosessfaget hos Yara Glomfjord er veldig begeistret for å få prisen som årets lærling i Nordland.

- Tusen takk til  alle i Yara i Glomfjord som har bidratt til at jeg har hatt ei super læringtid, sier Johansen som også hat tatt fagbrev i automasjonsfaget. I likhet med Tiril har han fått fast jobb i lærebedriften etter lærlingtiden.

Det var Yara som foreslår at Patrick skulle få prisen. I begrunnelsen beskrives han slik:

Patrick er en som står på, er engasjert og viser vilje til å lære nye ting. Han har tatt to fagbrev på kort tid samtidig som du er blitt pappa. Patrick er også under opplæring til å bli brannmann på Yara..

Det legges til at Patrick er:

• Veldig ryddig og tillitsfull
  • Stiller høye krav til seg selv
  • Meget høy faglig kompetanse
  • Uten tvil den beste lærlingen vi har hatt på lang tid
  • Fikk fast jobb med en gang etter fagprøven
  • Ydmyk i sitt arbeid
  • Kunne å bidra med å være veileder for 2 års lærlinger når han selv var 1 års lærling
  • Kom fort inn i miljøet på Yara

Ekstra påskjønnelse

Det er Yrkesopplæringsnemda i Nordland som hvert år deler ut Opplæringsprisen. Prisen gis til en lærling som har utmerket seg spesielt i forhold til den innsats som vedkommende har vist gjennom opplæringsløpet, inklusiv fag- / svenneprøven. Lærlingeprisen skal være en ekstra påskjønnelse til en lærling som gjør seg ekstra bemerket ut fra sine faglige interesser og dyktighet for faget.

I statuttene for prisen står følgende:

§ 5 Som kriterier for tildeling av prisen kan vurderes hvordan lærlingen har fremstått i hele opplæringsløpet, i det å oppnå læreplass eller kan vise til en særdeles dyktig gjennomført fag eller svenneprøve der det legges vekt på faglige kunnskaper og ferdigheter utenom det vanlige. I det ligger positive egenskaper som: håndlag, nøyaktighet, flid, effektivitet, ressursbruk og orden. Dette innebærer en helhetsvurdering av kandidaten som fagperson