Finn Henrik fikk Opplæringsprisen

Leder i Yrkesopplæringsnemnda i Nordland, Rita Lekang, delte ut ut prisen til Finn Henrik Pettersen. - Klikk for stort bildeLeder i Yrkesopplæringsnemnda i Nordland, Rita Lekang, delte ut ut prisen til Finn Henrik Pettersen. Thor-Wiggo Skille Leder for Nord-Salten Opplæringskontor, Finn Henrik Pettersen, ble tildelt Opplæringsprisen 2021 under fylkestinget i dag.

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan innehold utdatert informasjon

Yrkesopplæringsnemnda i Nordland deler hvert år ut en pris til en bedrift, lokal forening, videregående skole, person eller andre som har utmerket seg i arbeidet for å fremme fagopplæring i arbeidslivet.

I statuttene står det blant annet at det skal legges vekt på opplæringens mål og innhold, samarbeidet mellom bedrift, skole og andre utdanningsinstitusjoner.

Årets vinner Finn Henrik Pettersen har jobbet over 20 år i fagopplæringen, har vært leder for opplæringskontoret i Lofoten, og er nå leder for Nord-Salten Opplæringskontor i Hamarøy.

-Stort for meg

-Tusen takk for denne prisen, dette er veldig stort for meg! Det er er en stor tillitserkæring fra bedriftene som har nominert meg, og jeg er overveldet over det de har sagt i begrunnelsen. Mange dyktige og dedikerte folk som jobber med fagopplæring i fylket vårt, sier Finn Henrik Pettersen.

Talsmann for yrkesfagene

De som nominerte Finn Henrik Hansen var: Quartz corp, Ballstad slip, Sverre Henriksen, Tenk Lofoten og Bunnpris Leknes

I begrunnelsen for at nettopp Finn Henrik Pettersen heter det blant annet:

• Alltid vært en «talsmann» for yrkesfagene, sett viktigheten med å samarbeide tett med lokale ungdomsskoler og videregående skoler.
  • Det å se koblingen mellom arbeidslivet og de videregående skolene for på en best mulig måte sikre arbeidslivets behov for fagarbeidere
  • Han har alltid hatt «stor kjærlighet» for de som har utfordringer med å få seg en læreplass, og vært en forkjemper for lærekandidatordningen

Omtanke for enkeltmenneske

En lærebedrift sier følgende:

«Han har vært en fantastisk støtte for vår bedrift fra første stund både for faglige ledere, instruktører, HR og ikke minst for lærlingene våre i tiden vi har samarbeidet med ham. Han er alltid bare en telefon unna.»

«Det som har gjort størst inntrykk er omtanken for enkeltmennesket. For han er det viktig at alle skal ha det bra, ikke bare på jobben /lærlingplassen, men også på fritiden. Derfor jobber han også med å få til fritidstilbud på stedene der det er muligheter for å få et bedre tilbud for ungdom/lærlinger»

Prisen til Finn Henrik Hansen består av et bilde av Eva Laila Hilsen, i tillegg til diplom og blomster.  og ble delt ut av leder i Yrkesopplæringsnemnda i Nordland, Rita Lekang.

Finn Henrik Pettersen under sin takketale på fylkestinget - Klikk for stort bildeFinn Henrik Pettersen under sin takketale på fylkestinget Thor-Wiggo Skille