Fylkesråd for samferdsel, Richard Dagsvik (FrP)
Thor-Wiggo Skille
Nordland fylkesting vedtok kutt i Nordlandseksepressen i desember i fjor. Endringene tre i kraft fra 1. november.
– Vi har klart å justere kuttene, og det blir nå bare mindre endringer. Vi har klart å beholde lørdagsavgangen som var vedtatt kuttet. Og fortsatt skal båten gå hele fire dager i uka som normalt til Svolvær, mens tre dager i uka er endepunktet i Skutvik, forklarer fylkesråd for samferdsel, Richard Dagsvik.
Fire dager over Vestfjorden
Det har tatt litt tid å få på plass detaljene i hvordan ruteoppsettet skulle være, samt praktiske ting som overnatting for mannskapet i Skutvik.
– Torsdag til søndag går Nordlandsekspressen til Svolvær, og med retur til Bodø dagen etter. Mandag til onsdag er Skutvik endestoppet, legger Dagsvik til.
Enorm kostnadsvekst
Fylkesråden er tydelig på at det ikke er ønskelig å gjøre kutt, men at kostnadsveksten og stramme økonomiske rammer gjør at noen reduksjoner måtte gjøres. Dagsvik er også tydelig på at fylkesrådet hele tiden ser på muligheter for å reversere kuttforslagene, selv om det er vanskelig med den kostnadsveksten som har vært, særlig innen samferdselssektoren.
– Vi leter fortsatt etter midler for å opprettholde produksjonen. Kostnadsveksten gjør at pengeboka ikke er stor nok, så vi må eventuelt prioritere dette foran andre ting, når vi legger fram vårt forslag til budsjett den 11. november. Så blir det nok kontinuerlig jobbet fram mot fylkestinget i desember når fylkestinget gjør det endelige valget på hvordan pengesekken skal fordeles, påpeker Dagsvik, og holder døra på gløtt for at kuttene kan bli enda mindre.
Sommerruta har seilt siste tur
Den såkalte sommerruta til Steigen og Hamarøy – en ekstra daglig tur i sommersesongen – er også er kuttet, og hadde sin siste tur i august i år.
– Dette handler dessverre om at regjeringen ikke kompenserer fylkeskommunene for den dramatiske prisveksten. Vi får rett og slett mindre kjørte kilometer hurtigbåt for de midlene vi har tilgjengelig, avslutter fylkesråd Richard Dagsvik.