Cookie Consent by TermsFeed Gebyrlegger båt- og ferjeoperatørene - Nordland fylkeskommune

OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Gebyrlegger båt- og ferjeoperatørene

Alvorlig dame i blomstret bluse inne på Vegtrafikksentralen. Mange overvåkingsskjermer i bakgrunnen . - Klikk for stort bildeFylkesråd Monika Sande er fortvilet over tekniske utfordringer på ferjene. Thor-Wiggo Skille

De fire første månedene i 2023 har selskapene blitt ilagt gebyrer for rundt 4,3 millioner kroner.

Under det nylig avvikla fylkestinget stilte fylkestingsrepresentant Richard Dagsvik et tilleggsspørsmål under en interpellasjonsdebatt om innstilte hurtigbåter og ferjer. Han ønsket svar på hvor mye selskapene faktisk gebyrlegges når ruter blir innstilt.

– For de fire første månedene i 2023 er båt- og fergeoperatørene samlet sett gebyrlagt like i underkant av 4,3 millioner kroner, forteller Monika Sande, fylkesråd for transport og infrastruktur.

Ikke godkjent reservemateriell

Torghatten nord er ilagt størstedelen av gebyrene, der Nesnasambandene og bruk av feil reservemateriell er en stor bidragsyter.

– Gebyrlegging er den sanksjonsmulighetene vi har, og er ment å gi et press på selskapene for å strekke seg langt for å oppfylle kravene til rutene som ligger inne i de enkelte kontraktene. I tillegg har vi selvsagt jevnlige møter og dialog med selskapene, understreker Sande.

Vil ha forutsigbarhet

Sande påpeker at hun er opptatt av å sikre et best mulig og velfungerende tilbud med god regularitet på alle fylkeskommunens båt- og fergeruter.

– Når avvik oppstår er det de reisende i Nordland det går ut over. Vi ønsker at de reisende skal være fornøyd med tilbudet. Men ikke minst at de skal kunne stole på at rutene går som planlagt, underbygger Sande.

Tekniske feil og mannskapsmangel

Selskapene får gebyr når de av ulike årsaker ikke klarer å opprettholde ruteproduksjon. Enten det er mannskapsmangel eller tekniske problemer med båt eller ferje.

– Selskapene plikter å sette inn reservemateriell etter nokså kort tid. Dette er krav i alle driftskontrakter, understreker Monika Sande.

Avvik også i mai

Hun er kjent med at det i enkelte områder også har vært til dels store driftsavvik i slutten av mai og begynnelsen av juni.

– Avviksrapportene for disse månedene er foreløpig ikke ferdig behandlet. Men selskapene blir selvsagt ilagt gebyrer også for disse månedene, avslutter fylkesråd Monika Sande.

Gebyrene for de fire første månedene i 2023 fordeler seg slik:

  • Torghatten nord:             3 700 000
  • Torghatten midt:                105 000
  • Boreal sjø:                          555 000
  • Norled:                               800 000
  • Øvrige operatører:             225 000

Interpellasjonen som er utgangspunkt for tilleggsspørsmålet:

https://innsyn.onacos.no/nfk/mote/wfdocument.ashx?journalpostid=1000376990&dokid=882479&versjon=2&variant=A&