Fylkesvegen var sperret i mange timer i dag, etter to skred.
Jim Roger Andersen
Skredene isolerte rundt 350 innbyggere, og har sperret vegen gjennom dagen før den ble åpnet igjen i ettermiddag.
– Jeg innser at det er en fattig trøst når rasene allerede har gått, men vi er i gang, sier Kvensjø, som har politisk ansvar for et fylke som har mye fjell, hav og utfordrende og skiftende vær. Konsekvensen er større rasfare på vegene.
– Det er dessverre hverdagen vår her nord, at vi har mange veger som er rasutsatt. Med slikt vær som vi har hatt i det siste blir faren for ras og skred større. Jeg forstår godt at både skolebarn, næringsliv og alle andre som bruker vegene hver dag synes det er utfordrende. Jeg skulle virkelig ønske vi kunne ordne alt på en gang, men det er dessverre ikke praktisk mulig.
Mange rasutsatte veger i Nordland
Det er per i dag 47 punkter i Nordland som har middels eller høy fare for ras eller skred. Kostnaden for å utbedre alle disse er beregnet til over 5 milliarder kroner, sier fylkesråden.
– De to punktene der det gikk skred i dag er blant disse, og det er en vegstrekning som ligger høyt på prioriteringslista. Vi har allerede gjort undersøkelser her i et par år, og det er utredet flere forskjellige muligheter for å sikre vegstrekningen. Snart er konklusjonen på plass, sier hun. Målet er at det skal bestemmes akkurat hva som skal gjøres i løpet av første halvår 2025.
– Vi har sett på flere alternativ, og dette er en veg som er prioritert av både politikere og fagfolk. Derfor er målet at vi skal få en løsning på plass så raskt som mulig etter at undersøkelsene er gjennomført.
Fylkesråd for samferdsel i Nordland, Marianne Dobak Kvensjø sier det snart skal avgjøres hva slags skredsikring som kommer på den utsatte vegen.
Thor-Wiggo Skille
Kan skje allerede i 2025
Dersom undersøkelsene konkluderer med at det er relativt enkle tiltak som må til, så kan utbedring skje allerede innen utgangen av 2025, ifølge fylkesråden.
– Vi krysser fingrene for at vegen er sikret på denne tida neste år. Jeg er optimist, men det er et par spørsmål som må avklares i dialog med entreprenørene våre før vi vet det sikkert, sier Kvensjø. Hun viser til at fylkestinget denne uka høyst sannsynlig bevilger penger til en sekkepost som går til rassikringstiltak som ikke er altfor dyre og krevende. Dersom undersøkelsene konkluderer med at det er nok med den typen tiltak, så kan sikringen komme på plass allerede neste år. Dersom det må større tiltak til, så må saken muligens til fylkestinget, og da kan det ta noe lengre tid.
– Målet er at vi skal ha på plass forslag til tiltak i løpet av første halvår 2025, så kommer vi tilbake med en konkret tidsplan for arbeidet etter det, avslutter Kvensjø.