Cookie Consent by TermsFeed Slakter planer for ung inkludering i Nordland - Nordland fylkeskommune

OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Slakter planer for ung inkludering i Nordland

– Vi er sjokkerte over at det er mulig å levere et så dårlig forslag for inkludering av unge nordlendinger i samfunnet, sier Åshild Pettersen, fylkestingsrepresentant for SV. Hun mener saken som behandles i fylkestinget denne uken er en fornærmelse mot unge i Nordland. 

Bilde av ung kvinne og ung mann som står på ei kai. - Klikk for stort bildeDe to unge politikerne mener posisjonspartienes plan for ung inkludering er sjokkerende dårlig.

SV og Arbeiderpartiet slakter dermed rådets forslag i saken Divna. Aktan. plan for ung inkludering. De to partiene fremmer flere endringsforslag for å prøve å tette hullene i fylkesrådets forslag.
– 7000 unge i Nordland står i utenforskap, og fylkeskommune både kan og må gjøre mer for disse ungdommene. Ambisjonsnivået må heves kraftig om planene ikke skal bli en gedigen flopp, sier Nathaniel Holand Larsen, fylkestingsrepresentant for Arbeiderpartiet. 

Spesielt ille for unge med funksjonshindringer

Antall unge med funksjonshindringer som fullfører videregående skole er svært lavt. Bare 36 % av ungdom med fysiske funksjonsnedsettelser fullfører videregående skole. Dermed er det også veldig få fra denne gruppen som går videre på høyere utdanning. 
– Når vi i tillegg vet at bare 44 % av personer med funksjonsnedsettelser er i arbeid, så er det åpenbart at et mer inkluderende utdanningsløp er en viktig nøkkel for økt livskvalitet og flere muligheter. Her har fylkeskommunen som skoleeier et stort ansvar, sier Pettersen.

Solid kutt i ambisjonsnivå

Nordland har siden i fjor hatt en plan for ung inkludering. I fjor var den på 7 sider, i år er den på 2 sider. 
– Det fine er at posisjonspartiene viser sitt sanne ansikt, det triste er at det går ut over unge som allerede har det svært vanskelig. I all hovedsak inneholder planen nå holdningskampanjer. Det er vel og bra å jobbe med holdninger, men Nordland fylkeskommune må gjøre mer enn bare det, sier Pettersen.  

Forslaget fra SV og Arbeiderpartiet

SV og Ap mener det må komme på plass tydeligere krav for inkludering av unge med funksjonsnedsettelser, samisk som valgfag til alle elever og sommerjobber til alle 10. klassinger i Nordland. Det var kun Rødt som stilte seg på samme side som SV og Ap i behandlinga av saka i komite for utdanning og kompetanse.
– Argumentet imot våre forslag var de ikke fikk god nok tid til å behandle forslagene. Det er bare en dårlig unnskyldning. De kan like gjerne si det rett ut, at ung inkludering ikke er viktig for dem, sier Larsen, og får støtte fra SV. 
– SV er svært skuffet over at det nye fylkesrådet nå senker ambisjonene kraftig for et mer inkluderende Nordland. Vi hadde håpet på støtte for i alle fall noen av disse gode forslagene, men merker oss at Høyre, FrP, Senterpartiet og Venstre her tar et bevisst veivalg i retning av et mindre inkluderende Nordland.

Her kan du lese hele saken, Divna. Aktan. plan for ung inkludering.

 

Her følger Ap og SV sine forslag til endringer i saken

Nytt vedtakspunkt 5:
Nordland fylkesting ber fylkesrådet sikre tilstrekkelige økonomiske og personellmessige ressurser for gjennomføringen av Divna. Aktan. og at dette ivaretas ved neste behandling av budsjett og økonomiplan. 

Vedlegg Divna. Aktan. Forslag til handlingsplan for ung inkludering 2024-2025:

Delmål 1: 

Tillegg punkt 2, underpunkt 1.
Legge til rette for inkluderende møteplasser, blant annet gjennom åpne offentlige bygg på ettermiddagstid ogsamarbeid med frivilligheten.

Tillegg punkt 2, underpunkt 3.
Gi barn og unge kunnskap om veier for å kvalifisere seg til lokalt arbeidsliv og hvilke karrieremuligheter som finnes lokalt. Alle 10. klassinger bør få tilbud om sommerjobb.  

Nytt punkt 3:
Fylkeskommunen vil fortsatt gjennomgå eksisterende virkemidler og vurdere om de er tilstrekkelige for å mobilisere til tiltak for gode oppvekstsvilkår for de mest sårbare i lokalsamfunnene.

Delmål 2: 

Endring punkt 2
Nordland fylkeskommune vil invitere Helse Nord RHF, UiT Norges Arktiske Universitet, kommunene til et samarbeid for å forebygge psykisk uhelse blant elever i videregående opplæring.

Endring punkt 4, underpunkt 2
Fylkeskommunen skal være en raus arbeidsgiver som har plass til, og vil tilsette unge voksne med både fullført og ikke fullført utdanning som av ulike årsaker ikke kan arbeide i heltidsstillinger eller har en funksjonsnedsettelse som krever tilrettelegging.

Endring punkt 4, underpunkt 3
Fylkeskommunen vil sammen med NAV, partene i arbeidslivet og inkluderingsbedriftene utrede modeller og tiltak som kan bidra i arbeidet med å styrke unge voksnes tilknytting til arbeidslivet gjennom kvalifisering og formidling til arbeid

Nytt punkt 5
Nordland fylkeskommune vil innlede samarbeid med Nord universitet og UiT Norges Arktiske Universitet for å sikre at studenter i Nordland gjennomfører studiene og føler tilhørighet til fylket.

Nytt punkt 6 
Nordland fylkeskommune vil styrke samarbeidet med opplæringskontorene for oppfølging av lærlinger og lærekandidater.

Delmål 3 

Tillegg punkt 1
Nordland fylkeskommune vil i samarbeid med Statsforvalteren i Nordland videreføre stipendordningen til lærerutdanningene med samisk i fagkretsen. Nordland fylkeskommune vil vurdere å gi permisjon med lønn for sine ansatte for å heve samisk kultur- og språkkompetanse.

Endring punkt 2
Nordland fylkeskommune vil styrke de 5 samiske språkgruppene i Nordland gjennom samarbeid med samiske språksenter og andre samiske institusjoner, for å synliggjøre samiske språk, kultur og historie i nordlandssamfunnet og i undervisningen i videregående skole.

Endring punkt 3
Nordland fylkeskommune vil invitere Statsforvalteren i Nordland, KS Nordland og Samisk Høgskole til et samarbeid for å styrke samisk språkundervisning i grunnskolen

Endring punkt 5
Nordland fylkeskommune vil arbeide for at alle elever i videregående opplæring i Nordland skal kunne velge å ha opplæring i samiske språk og samisk historie. De offisielle samiske språkene (nordsamisk, lulesamisk og sørsamisk) skal være et valgbart språk for alle elever i videregående opplæring i Nordland på linje med fremmedspråk.

Nytt punkt 6
Kompetanse om urfolk og nasjonale minoriteter blant ledere, lærere og assistenter i skole og utdanningssystemet må sikres, slik at funksjonshindrede med slik bakgrunn får oppfylt sin rett til likeverdig opplæring, samt retten til opplæring i eget språk og kultur for de som har krav på det.

Nytt punkt 7:
Nordland fylkeskommune vil bidra til styrking av allerede eksisterende samisk lærernettverk.

Nytt punkt 8:
Nordland fylkeskommune vil bidra til styrking av OVTTAS i samarbeid med Sametinget.

Nytt punkt 9:
Vurdere å utvide ressursskole for samisk språk til også andre videregående skoler, for å ha en ressursskole for hvert offisielt samisk språk.

Nytt punkt 10:
Samarbeide med Troms fylkeskommune og Trøndelag fylkeskommune om nord- og sørsamisk arbeid.  

Delmål 4 

Nytt punkt 4
Nordland fylkeskommune vil jobbe for at BPA kommer inn i folketrygden, for å sikre likeverdig tilgang på tjenesten uavhengig av hvilken kommune du bor i. Inntil dette skjer, vil fylkeskommunen gå i dialog med både Statsforvalteren og kommunene i Nordland for å sikre at funksjonshindrede elever i videregående opplæring får tilgang til tilstrekkelig antall BPA-timer til både skolegang og en meningsfull fritid. 

Nytt punkt 5
Det at noen funksjonshindrede elever har karakterfritak eller alternativt opplæringsmål, skal ikke føre til at de ikke blir vurdert eller ikke får et vitnemål med reell kompetansevurdering, verken for opptak til videregående eller etter endt videregående utdanning. Fylkeskommunen vil åpne for at flere vurderingsmuligheter kan gi inntak til videregående skole. 

Nytt punkt 6
Fylkeskommunen som skoleeier vil sikre at både skolebygg, opplæring og undervisningsmateriell er universelt utforma. Alle læremidler må være tilgjengelige i det formatet elever har behov for, og skal så langt det er mulig mottas samtidig med at alle andre elever får læremidler. Også yrkesfaglige programfag må gjøres tilgjengelige, slik at fritt skolevalg er en reell mulighet for funksjonshindrede elever. 

Nytt punkt 7
Fylkeskommunen vil opprette praksisplasser i egen virksomhet som er forbeholdt studenter med funksjonsnedsettelser.

Nytt punkt 8
Karriereveiledning må tilbys alle elever i skolen uavhengig av funksjonshindring. Karriereveiledning og rådgivning er spesielt viktig for å forebygge frafall i skolen for funksjonshindrede elever.

Nytt punkt 9
Nordland fylkeskommune vil implementere FNs konvensjon om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne i sin forvaltningspraksis i samarbeid med RPF.