Cookie Consent by TermsFeed Staten må med på fremtidens hurtigbåt - Nordland fylkeskommune

OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Staten må med på fremtidens hurtigbåt

– Staten må skjønne at tiden er akkurat nå. Dette er også en unik mulighet til å ta en global ledelse innen verftsindustrien, ved å utvikle framtidens nullutslipps hurtigbåt i Norge, sier fylkestingsrepresentant Odd Langvatn.

Mann og dame oppstilt bak et bord. - Klikk for stort bildeOdd Langvatn og Grete Ellingsen Trond-Erlend Willassen

Fylkeskommunene Finnmark, Nordland, Trøndelag og Vestland er ferdig med en spennende designfase, der fire nye energieffektive hurtigbåtskrog er utviklet og modelltestet. For å komme videre med å bygge fullskala hurtigbåter med nye skrog og nullutslippsteknologi, forventer fylkestingsrepresentant Odd Langvatn en vilje fra Stortinget og regjeringen til å bidra med nasjonale midler.

– Fylkeskommunene har gått sammen om å få designet helt nye energieffektive skipsskrog som reduserer energibehovet med opptil 50 prosent. Hvis statlige politikere ser nytten av at Norge kan lede an i å utvikle ny skipsteknologi, så står fylkeskommunene klare til å fullføre prosjektet, presiserer Langvatn.

 

Må finne statlige midler

Opprinnelig var planen å lyse ut konkurranse på bygging av to nye båter i slutten av 2023. Nå er konkurransen satt på vent inntil finansiering er sikret. Fylkestingsrepresentant Grete Ellingsen mener dette prosjektet har minst to gode effekter.

– Miljøperspektivet er åpenbart. Men dette handler også om å ruste opp norsk verftsindustri til å ta en ledende, global rolle. Det som fungerer langs den værharde kysten i Norge, vil kunne fungere hvor som helst i verden, understreker Ellingsen.

 

Klimaprosjekt av dimensjoner

Ellingsen sier at statlige midler har gjort det mulig for de fire fylkeskommunen å finansiere designfasen som nå er gjennomført. Men om prosjektet ikke skal bli lagt helt på is, må det nasjonale midler til for å fullføre et fullskalaprosjekt der man får nye skrog og nye teknologi testet.

– Ny teknologi og design vil være et paradigmeskifte innenfor hurtigbåtsektoren. De nye energieffektive hurtigbåtene vil sikre minst like høy hastighet og like kort reisetid som dagens båter. Men disse vil bruke mye mindre energi, noe som gjør det mulig å drive disse båtene på batteri. Fremtidens hurtigbåt vil komme de reisende og samfunnet til gode på mange måter, understreker Ellingsen.

 

– Båten går nå

Odd Langvatn regner med et enstemmig fylkesting når saken skal behandles. Han mener det er viktig å signalisere at tidspunktet er akkurat nå, hvis man ikke ønsker at teknologiutviklingen som har vært gjort til nå skal være bortkastet. 

– Det er svært uheldig å måtte stoppe prosjektet, så staten må kjenne sin besøkelsestid og bidra med finansiering, poengterer Langvatn.

 

– Industrien er mobilisert og klar

– Nullutslippskravet på hurtigbåter er absolutt, også fra staten. Forståelig nok, fordi det er svært mye utslippsreduksjon å vinne nettopp på skipsfart og hurtigbåter. Industrien er mobilisert gjennom designprosjektet vi har gjennomført. Fylkeskommunene er klare til å gjennomføre siste fase – nemlig å få bygd hurtigbåter på nye skrog, grundig testet, for så å gå inn i ordinær drift for nordlendingene som bor langs verdens vakreste kyst, avslutter Grete Ellingsen.