Gruppelederne i Nordland fylkesting. F.v. Odd Arnold Skogsholm (Ap), Karl Hans Rønning (Sp), Åshild Pettersen (SV), Beate Bø Nilsen (H), Richard Dagsvik (Frp), Arne Ivar Mikalsen (V), Per Gunnar Skotåm (Rødt), Håkon Møller (MDG), Ingelin Noresjø (KrF).
Thor-Wiggo Skille
– Vi må bygge på de gode prosjektene der litt ekstra tilrettelegging gjør at ungdom fullfører videregående skole, får arbeidstrening og får tatt fagbrev, sier gruppeleder i Høyres fylkestingsgruppe, Beate Bø Nilsen.
Publisert 15.06.2022 14.17
Beate Bø Nilsen og et samlet fylkesting vedtok derfor enstemmig en felles uttalelse der fylkestinget ønsker å styrke praksisnære og styrkebaserte læringstilbud for unge mellom 16 og 24 år.
– Vi har økt gjennomføringen i vår videregående skoler de siste åtte årene. Men fortsatt er vi ikke i mål. For å øke gjennomføringen ytterligere vil Nordland fylkesting fortsette arbeide med å styrke overgangen mellom grunnskole og videregående skole. Det er i denne overgangen vi dessverre mister en del elever ut i utenforskap. Koblingen til samfunnet og videre utdanning trenger bare litt ekstra tilrettelegging. Det jobbes etter gode metodikker enkelte steder i fylket, men vi må spre denne måten å jobbe på ut til alle, påpeker Bø Nilsen.
Jobbe sammen
De fleste elevene gjennomfører ordinære skoleløp, en del elever får opplæringen ekstra tilpasset, og noen elever klarer ikke å gjennomføre et ordinært skoleløp. Gruppeleder i Arbeiderpartiet, Odd Arnold Skogsholm miner om at det kan være mange grunner for at enkelte ungdommer sliter med å komme seg gjennom videregående skole.
– Det er viktig å kunne legge til rette for at disse elevene allikevel kan klare å gjennomføre opplæringen gjennom alternative ordninger. I Nordland har vi flere vellykkede prosjekter der man har etablert en arbeids- og kvalifiseringsarena for ungdom. NAV Nordland og Nordland fylkeskommune jobber med flere prosjekter knyttet til unge arbeidsledige og økt gjennomføring i videregående skole, sier Skogsholm.
Tilrettelegging utenfor ordinær skole
Skogsholm viser til de gode erfaringene som er gjort gjennom de ulike ordningene i fylket. Disse viser at mange av ungdommene har fått verdifull arbeidstrening, har fullført videregående eller tatt fagbrev, og slik unngått å havne i et utenforskap.
– De gode erfaringene med etableringer av møteplasser og kvalifiseringsarenaer, som har vært lagt til lokaler utenfor den ordinære skolen, mener vi bør etterfølges av varige tilbud og spres ut til andre geografiske områder i Nordland, avslutter gruppeleder Odd Arnold Skogsholm.