OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Slik kommuniserer vi i Nordland fylkeskommune

6 Kommunikasjonskanaler

Vurder hvilke kanaler som egner seg best for å nå målgruppen med budskapet ditt. Her er noen alternativer:

Nettside

  • Nettsidene hovedkanalen til Nordland fylkeskommune. Her kan vi nå flest og gi mer utfyllende informasjon, og brukerne våre kan får løst konkrete oppgaver.
  • Sørg for at nettsidene er oppdaterte, brukervennlige og gir lett tilgang til alle våre tjenester og politiske saker. 
  • Nettsidene skal kontinuerlig utvikles for å gi bedre digitale løsninger og tilgjengelighet. 

Sosiale medier

  • Bruk sosiale medier for å nå yngre og bredere. 
  • Det kreves mye og godt arbeid for å lykkes på disse plattformene. Les mer i håndboken for sosiale medier.

Saks- og arkivsystem

  • Fylkeskommunens saks- og arkivsystem benyttes i direkte kommunikasjon med innbyggere og i e-postkorrespondanse med personer og kommuner.
  • Det er spesielt viktig i formell kommunikasjon og saksbehandling.

Infoskjermer

  • Fylkeskommunen har infoskjermer i de fleste bygg, på busser og båter. Disse brukes primært til kommunikasjon med egne brukere. 
  • Skjermene kan unntaksvis brukes til andre formål og i krisesammenheng. Se egne retningslinjer. 

Strømming

  • Strømming av møter og konferanser kan være en god løsning med tanke på inkludering, miljø og økonomi. 
  • Kommunikasjonstjenesten strømmer fylkesting, men få andre møter. Det finnes flere eksterne aktører som kan ta på seg slike oppdrag.

Tradisjonelle medier og fagblader

  • Tenk over om andre enn de tradisjonelle mediene kan være interesserte i saken. 
  • Kommunikasjonstjenesten bistår i utsendelse av pressemeldinger, kronikker, og lignende.

Folkemøter

  • Ved større tiltak, som ombygging av veier og bygging av skoler, kan folkemøter benyttes. 
  • Folkemøter kan være effektive for å kommunisere større tiltak ut til målgruppen, og kan være digitale eller fysiske.