6 Kommunikasjonskanaler
Vurder hvilke kanaler som egner seg best for å nå målgruppen med budskapet ditt. Her er noen alternativer:
Nettside
- Nettsidene hovedkanalen til Nordland fylkeskommune. Her kan vi nå flest og gi mer utfyllende informasjon, og brukerne våre kan får løst konkrete oppgaver.
- Sørg for at nettsidene er oppdaterte, brukervennlige og gir lett tilgang til alle våre tjenester og politiske saker.
- Nettsidene skal kontinuerlig utvikles for å gi bedre digitale løsninger og tilgjengelighet.
Sosiale medier
- Bruk sosiale medier for å nå yngre og bredere.
- Det kreves mye og godt arbeid for å lykkes på disse plattformene. Les mer i håndboken for sosiale medier.
Saks- og arkivsystem
- Fylkeskommunens saks- og arkivsystem benyttes i direkte kommunikasjon med innbyggere og i e-postkorrespondanse med personer og kommuner.
- Det er spesielt viktig i formell kommunikasjon og saksbehandling.
Infoskjermer
- Fylkeskommunen har infoskjermer i de fleste bygg, på busser og båter. Disse brukes primært til kommunikasjon med egne brukere.
- Skjermene kan unntaksvis brukes til andre formål og i krisesammenheng. Se egne retningslinjer.
Strømming
- Strømming av møter og konferanser kan være en god løsning med tanke på inkludering, miljø og økonomi.
- Kommunikasjonstjenesten strømmer fylkesting, men få andre møter. Det finnes flere eksterne aktører som kan ta på seg slike oppdrag.
Tradisjonelle medier og fagblader
- Tenk over om andre enn de tradisjonelle mediene kan være interesserte i saken.
- Kommunikasjonstjenesten bistår i utsendelse av pressemeldinger, kronikker, og lignende.
Folkemøter
- Ved større tiltak, som ombygging av veier og bygging av skoler, kan folkemøter benyttes.
- Folkemøter kan være effektive for å kommunisere større tiltak ut til målgruppen, og kan være digitale eller fysiske.