OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Slik kommuniserer vi i Nordland fylkeskommune

3 Utfordringer og muligheter

Nå unge, eldre og flerkulturelle

Digitalisering har gjort mye enklere, men skaper problemer for enkelte. Mange eldre bruker fremdeles telefon og tradisjonelle mediekanaler, mens yngre for det meste er til stede på digitale plattformer, sosiale medier og strømmetjenester. Flerkulturelle velger også ofte bort de tradisjonelle norske mediene. Skal vi nå yngre målgrupper eller flerkulturelle må vi velge annen stil og tone, andre kanaler,  og kanskje også språk, enn om vi skal nå eldre.   

Lovkrav

Krav til personvern, opphavsrett, språk og tilgjengelighet er skjerpet og må følges i alle kanaler. Fylkeskommunen skal stille med verktøy som gjør at vi kan møte lovkravene. Hver enkelt ansatt må selv kontrollere at sluttproduktet er lovlig og godt. 

Samfunnsutvikling

Samskaping skjer gjennom tillit mellom oss i Nordland fylkeskommune og hver enkelt nordlending. Tilliten oppstår med gode tjenester og god kommunikasjon. 

Vi arbeider for kommuner, næringsliv, lag, foreninger og andre aktører som ønsker å utvikle fylket vårt. Vi skal ha god dialog, og informasjonen til dem må være lett tilgjengelig og enkel å bruke. Slik gir vi andre muligheten til å være mer effektive og jobbe enklere i sin hverdag. 

FNs bærekraftsmål

Vi skal ha bærekraft, miljø og klima langt fremme i pannebrasken, i tråd med FNs 17 bærekraftsmål. Vi skal benytte oss av passende anledninger til å formidle hvordan vi alle kan bli bedre på å fremme bærekraft.

Kriser

I kriser er de store, offentlige aktørene i samfunnet spesielt viktige for å få innbyggere og gjester til å føle seg ivaretatt. Vi skal kommunisere godt og tydelig i kriser som påvirker vår drift og våre roller. Vi skal være tilgjengelige og skrive og snakke på en måte som målgruppene forstår. 

Kunstig intelligens

Kunstig intelligens er et godt hjelpemiddel for å finne gode budskap. Bruk gjerne kunstig intelligens til å gi inspirasjon og alternativer, og til å hjelpe deg med klart språk. La ikke det ferdige produktet være skapt av kunstig intelligens. Husk å merke tydelig eller si fra når du har brukt kunstig intelligens.