OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Tunnelsikkerhet

Tunnelsikkerhet starter med deg som sitter bak rattet. Dette bør du vite hvis bilen stopper, eller det begynner å brenne. 

Tunnel der bil har kjørt inn i fjellveggen. Nødetater. Røyk. Fra en øvelse. Foto. - Klikk for stort bildeØvelse i tunnel Therese Skålbones

Selvberging i tunneler

Selvbergingsprinsippet er gjeldende både i EUs tunnelsikkerhetsdirektiv og i vår egen tunnelsikkerhetsforskrift. Det innebærer at du selv har ansvar for å redde deg ut ved en hendelse i tunnel. Det er viktig å forholde seg aktivt til situasjonen. Nødetatene kan være lokalisert langt unna, det kan dermed ta lang tid før hjelpen kommer.  

Hva gjør du ved en hendelse i en tunnel? 

Nødblink

Bruk nødblink for å varsle andre trafikanter om at noe er galt. Den gjør deg synlig i mørket, og kan bidra til å forhindre at situasjonen utvikler seg til noe farligere, som påkjørsler eller kjedekollisjoner. 

Havarilomme

Stans i havarilommen, hvis mulig. Der står du tryggere, og er mindre til hinder for andre trafikanter eller nødetater. Kan du ikke stanse i en havarilomme skal du kjøre så langt inn til siden du kommer. 

Nødtelefon

Bruk nødtelefonen i tunnelen - ikke mobilen - hvis det finnes nødtelefon der. Da kommer du direkte i kontakt med Vegtrafikksentralen, som ser nøyaktig hvor du er i tunnelen. 

  • Ved brann – evakuer så raskt som mulig
  • Ved evakuering – bruk bil hvis du kan, gå hvis du må  

Røyk i tunnel

Hvis du oppdager røyk i tunnelen, skal du først og fremst tenke på din egen sikkerhet.

Det viktigste er å evakuere. 

Men hvis du føler deg trygg og tror du kan hjelpe andre uten å sette deg selv i fare, gjelder de tre enkle prinsippene. 

Legg merke til nødutstyret i tunnelen neste gang du kjører gjennom din «faste» tunnel. Det kan være tunnelen på vei til jobb, eller de du passerer når du skal på hytta.

Litt forberedelse kan gjøre en stor forskjell. 

Tips til daglig ferdsel i tunnel

Det kan være smart å legge merke til tilgjengelig sikkerhetsutstyr i tunnelen. Husk å følge trafikkreglene og hold god avstand til kjøretøyet foran. Tunge kjøretøy kan skape høyere lufttrykk når de passerer deg. Hør på radio, der vil du kunne få informasjon dersom oppstår en hendelse.

Rødt lys

Respekter rødblinken; kjør aldri inn i en tunnel som er stengt. Du vet aldri hva som er årsaken til stengingen.   

Inn- og utkjøringen

Vær oppmerksom ved innkjøring og utkjøring av tunnelen. De fleste ulykkene skjer i tunnelenes innkjøringssoner. Dette kan blant annet skyldes endring i lysforholdene eller utfordringer med dugg.  

Bilstans 

Om du opplever havari i tunnelen, forsøk å stoppe i en havarilomme. Dersom tunnelen ikke har havarilomme, eller du ikke kommer deg dit, rull så langt ut til siden som mulig og sett på nødblinken.

Brannslukkere

Hvis du tar ut en brannslukker i en tunnel vil det gå en alarm hos Vegtrafikksentralen. Da ser operatørene nøyaktig hvor i tunnelen du befinner deg. Tunnelen blir automatisk stengt dersom den har stengeutstyr.   

Nødtelefon fremfor mobil

Bruk nødtelefon fremfor mobiltelefonen hvis du skal varsle. Nødtelefonen er koblet direkte til Vegtrafikksentralen, så der ser de nøyaktig hvilken du tunnel du er i og hvor i tunnelen du befinner deg. Operatørene kan også hjelpe deg med å komme i kontakt med bilbergingsselskap, dersom du har behov for det.  

Tunneler i Nordland

Nordland fylkeskommune har på sine fylkesveger 54 vegtunneler. Tilstanden og utstyrsnivået i tunnelene varierer i ut fra tunnelenes alder, lengde og trafikkmengde. 

Noen er oppgradert etter tunnelsikkerhetsforskriften, mens andre har behov for oppgradering og mer utstyr i årene som kommer. 

Selv om fylkeskommunen hver dag jobber for å bedre sikkerheten i tunnelene og langs veiene, er det viktig at trafikantene forholder seg til vegnettet i den tilstanden den er for å hindre ulykker og farlige hendelser i trafikken.