1. Fylkeskommunen vil invitere til forpliktende samarbeid og bygge varige strukturer i arbeidet med ung inkludering
Fylkeskommunen vil invitere til et bredt partnerskap i Nordland for å organisere opp arbeidet med ung inkludering som et regionalt målrettet samfunnsoppdrag (mission).
Status: Partnerskap etablert. Første arbeidsoppgave er gjennomføring av felles oppvekstkonferanse. Ansvar: Gjennomføringsteamet.
Fylkeskommunen vil invitere Statsforvalteren, NAV Nordland, Helse Nord og KS til et samarbeid om felles veiledere rettet mot kommunenes oppfølging av barn og unge i risiko for utenforskap.
Status: Første møte avholdt 24. januar 2024. Ansvar: Gjennomføringsteamet
2. Fylkeskommunen vil invitere Helse Nord RHF og kommunene til et samarbeid for å forebygge psykisk uhelse blant elever i videregående opplæring.
3. Alle som starter videregående opplæring skal gjennomføre.
Løpende tiltak i vgs, ansvar Samfunnsutvikling og Utdanning og kompetanse:
Alle videregående skoler innfører felles rutiner for å tilby universelt overgangsarbeid fra ungdomsskole til videregående opplæring.
Status: Arbeidsgruppe etablert, utkast ferdigstilles i mars.
Alle videregående skoler tar i bruk felles IKO-metodikk og journalverktøy for elevoppfølging.
Status: utvikling og implementering i gang
Alle videregående skoler har tiltak som fremmer gjennomføring for elever som må flytte for å gå på skole. Arbeidet må involvere både vertskommune og elevenes heimkommune.
Status: Ny kartlegging av borteboere utlyst. Alle skoler har tiltak på området
Samarbeid med kommunene i Nordland og Mental Helse om å implementere YAM (mestringsverktøy) i VG1. Fremdrift er avhengig av kapasitet for utdanning av instruktører.
Status: Ansatt prosjektleder (oppstart 01. feb. 2024) . Samarbeid med Vefsn og Vågan kommune etablert.
Pågående forsøk, ansvar Samfunnsutvikling og Utdanning og kompetanse:
Mosjøen og Hadsel vgs samarbeider om en pilot «Helhetlig oppfølging i lære» for å forebygge frafall fra læretiden. Erfaringene fra piloten skal implementeres i ordinære tjenester i videregående skoler i Nordland 2023/24.
Status: Pilotprosjekt «Helhetlig oppfølging i lære» oppskaleres til 6 videregående skoler januar 2024.
Alle videregående skoler i Nordland deltar i to pilotprosjekter i samarbeid med Nordlandssykehuset for å forebygge skolefrafall, MIO (målrettet og individuell overgangsarbeid) og GPS (gå på skolen). Erfaringer fra pilotene skal implementeres i skolenes ordinære tjenester fra og med 2024/25
Status: MIO og GPS startet høsten 2022. Forskning på implementering pågår, effektmåling gjennomføres kommende år
Nye forsøk, ansvar: Samfunnsutvikling og utdanning og kompetanse:
Nordland fylkeskommune skal pilotere et søkbart alternativt tilbud etter 10. trinn for ungdom med stor risiko for frafall fra VG1 ved 2 videregående skoler fra og med 2023/24.
Status: Pilotutvikling ved 3 videregående skoler igangsatt. Bodø/Bodin og Polarsirkelen
4. Fylkeskommunen vil invitere NAV og arbeidslivet til samarbeid for å styrke unge i risiko sin tilknytting til arbeidslivet
Fylkeskommunen skal som stor og kompetent arbeidsgiver eksperimentere med tiltak for å inkludere unge som ikke kan arbeide i heltidsstillinger.
Status: Ikke igangsatt
Samarbeid om tilrettelagte arbeidsplasser for unge med funksjonsnedsettelse.
Status: Ikke igangsatt
Pilot i to geografiske områder for å ta i bruk alle muligheter for å sikre at unge i Nordland kan fullføre videregående opplæring og styrke tilknyttingen til arbeidslivet.
Status: Ikke igangsatt