Kort om Utenfor-regnskapet
Forebyggende tiltak er ofte taperen i budsjettkamper. Derfor har KS laget Utenfor-regnskapet som tallfester hvor mye det potensielt er å spare på å forebygge fremfor å reparere.
Utenfor-regnskapet forteller ingenting om hvilke tiltak som virker og for hvem. I utviklingsarbeidet er det derfor både ambisjoner om å lære å bruke utenfor-regnskapet og å bruke innovasjonsverktøy for å utvikle egne tiltak som passer i egen kommune.
En viktig presisering er at Utenfor-regnskapet lever godt alene, men vi erfarer at en bredere tilnærming slik vi her skisserer åpner opp et mulighetsrom for å skape nye tiltak.
Opplegget kan således brukes både på å utvikle nye tiltak, men også kvalifisere tiltak som allerede er under utvikling.
Pilotarbeidet foregår gjennom fire faser
-
Forankring
Hva er kommunenes utfordringsbilde? Hva forteller kunnskapsgrunnlaget? Hvorfor er dette et viktig arbeid «vi2 i vår kommune bør prioritere?
-
Innsikt
Gode tjenester skapes på bakgrunn av god innsikt i faktiske behov. Hva er de reelle behov og årsaker til problemene/utfordringene?
-
Tiltaksutvikling
I denne fasen omsetter vi innsikten til ideer, som igjen videreutvikles til tiltak klar for testing. Her involverer vi både brukere og ansatte underveis for å sikre forankring og treffsikre løsninger. Vi bruker utenfor-regnskapet for å beregne det økonomiske potensialet knyttet til besparelser og kostnader.
-
Pilotering/ testing
Tiltak/ samhandlingsmodell testes ut med tanke på
Kommunene som deltar gjør hjemmearbeid på eget case mellom samlingene. I en travel hverdag vil vi tilpasse dimensjon og fremdrift i utviklingsarbeidet til den enkelte kommunes kapasitet.
Nettverksarbeid med flere involverte kommuner gir muligheter til å lære av hverandre. Kommunene som deltar, får vil også få tett oppfølging av KS og NFK. Vi bruker KS læring som arbeidsplattform. Vi vil sørge for at kommunene som deltar får tett oppfølging mellom samlinger.
Kommunene som deltar lærer
-
Å bruke Utenfor-regnskapet i det generelle forebyggingsarbeidet
-
Å jobbe systematisk og helhetlig for å utvikle forebyggende tiltak for barn og unge som vi vet står i risiko for å falle utenfor
-
Å benytte ulike prosessverktøy (bla. veikart for tjenesteinnovasjon) for arbeidet med egen organisasjonsutvikling
-
Å videreutvikle eget kunnskapsgrunnlag om forebygging og effekt