OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Grüne Woche - en felles nordnorsk 3-årig satsing

Målet med Nord-Norge og Norges deltagelse på Grüne Woche, er å utvikle Norge som anerkjent mat- og reiselivsnasjon med tydelig lokal og regional identitet. Det er prosjekt «Felles Nord-Norsk deltagelse på GW» - bestående av de nordnorske fylkeskommunene, Innovasjon Norge-kontorene, Reinprogrammet og Sametinget som står bak finansieringen av dette prosjektet. Også statsforvalterne i nord og Nord-Norsk Reiseliv as deltar som fullverdig partnere.

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan innehold utdatert informasjon

Hva er Grüne Woche?

Grüne Woche er en av verdens største forbrukermesser med 400. 000 besøkende og en viktig møteplass for landbruk, reiseliv og matindustrien.  Messen har rundt 2000 deltagere fra ca. 70 land som hvert år deltar med rundt 100.000 matprodukter. Arrangementet går av stabelen i Berlin halvannen uke i slutten av januar. I 2024 var det Norges 36. gang som deltager. Landbruks- og matdepartementet som er prosjekteier, bruker Innovasjon Norge Eksport og Den Norske Ambassaden i Tyskland som tekniske arrangører.  Deltagerbedriftene representerer i dette tilfellet først og fremst nasjonen Norge, dernest sin region sammen med de andre på standen. 

Hva er hensikt og hvem deltar?

Prosjektet skal stimulere til næringsutvikling, samarbeid, nettverksbygging og innovasjon på tvers av regionale- og næringsmessige grenser. Det er definert mange delmål til prosjektet, der alle sees i en sammenheng for å styrke matindustrien i nord. Det er først og fremst matprodusenter som er hovedmålgruppen for denne messen, men også reiselivsbedrifter med utgangspunkt i gård er med for å styrke synergieffektene. 32 bedrifter velges ut til å delta, og med på laget for å lage ca. 30.000 smaksprøver som skal selges, er lærere og elver fra de restaurant- og matfaglinjene i landsdelen. Disse velges ut fra blant annet innsatsen som legges ned i Ungt Entreprenørskaps-arrangementene i løpet av året. Filmen over viser Ida, Håkon og John-Ivar fra Brønnøysund videregående skole som deltok i 2024.

Veien videre

Nord-Norge har søkt om deltagelse i tre år (2024-2026) for å få mest mulig synergier ut av satsingen. Det er viktig å vise et mangfold av mat og mattradisjoner fra landsdelen, og at den store variasjonen av produkter fra land, hav, vidde og fjell vises. Felles for alle tre årene er at tema skal være reinkjøtt og samisk matkultur.  Regionene må søke på invitasjonen fra Landbruks- og matdepartementet om å delta, og det er en årlig vurdering på hvem som skal få delta. Nord-Norge ble sammen med Trøndelag valgt ut til å delta i 2024.

Det er laget en egen film som oppsummerer deltagelsen i 2024 på en fin måte: