OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Vi ønsker at du skal være fornøyd med våre tjenester

Den offentlige tannhelsetjenesten i Nordland jobber kontinuerlig for å gi deg den beste servicen og tannbehandlingen. Vi setter stor pris på tilbakemeldinger fra våre pasienter, da dette hjelper oss med å bli enda bedre. Selv om vi alltid tilstreber høy kvalitet, kan det oppstå misforståelser eller feil – enten det gjelder kommunikasjon, informasjon eller selve behandlingen.

Har du spørsmål, tilbakemeldinger eller opplever utfordringer, er du alltid velkommen til å kontakte oss. Vi er her for å hjelpe deg!

Fremgangsmåte for klage i den offentlige tannhelsetjenesten

  1. Ta kontakt direkte med den som har behandlet deg. Hvis dere sammen finner en løsning du er tilfreds med, avsluttes saken.
  2. Om dialog med behandler ikke er tilfredsstillende kan du ta kontakt med klinikkleder.
  3. Hvis du ikke er fornøyd med klinikklederens behandling av saken, eller klagen gjelder klinikklederen, kan du klage videre til fylkesfagsjefen eller fylkestannhelsesjefen.
  4. Klage til fylkesfagsjefen/fylkestannhelsesjefen bør fortrinnsvis være skriftlig. Henvendelsen vil bli arkivert i fylkeskommunens elektroniske saksbehandlingssystem. Dersom du heller ikke er tilfreds med behandling av klagen hos fylkesfagsjefen/fylkestannhelsesjefen, kan du klage videre til fylkeslegen/Statsforvalteren i Nordland.
  5. Klage til Statsforvalteren skal være skriftlig. Klagen skal være undertegnet av deg eller en som representerer deg. Klagen skal inneholde det forhold du klager på, og opplysninger du mener har betydning for behandling av klagen.

Trenger du veiledning vedrørende din sak? Ta kontakt med pasient- og brukerombudet i Nordland. Sensitive opplysninger bør ikke sendes på e-post. For spørsmål som inneholder personsensitiv informasjon, send pasient- og brukerombudet en sikker melding via altinn.

Kan jeg sende inn en klage til den offentlige tannhelsetjenesten hvis jeg er misfornøyd med tannbehandling hos en privatpraktiserende tannlege?

Den offentlige tannhelsetjenesten behandler ikke klager på behandling utført av privatpraktiserende tannleger. Dersom du ønsker å klage, anbefaler vi at du først tar opp saken direkte med tannlegen eller tannpleieren som har utført behandlingen.

Andre klagemuligheter

Tannlegeforeningens lokale klagenemder

Norsk pasientskadeerstatning

Fylkeslegen/Statsforvalteren