Cookie Consent by TermsFeed 10,5 mrd. til veg, trafikksikkerhet og grønn transport - Nordland fylkeskommune

OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

10,5 mrd. til veg, trafikksikkerhet og grønn transport

Monica Sande - Klikk for stort bildeMonica Sande Thor-Wiggo Skille I fylkesrådets forslag til Regional transportplan Nordland 2022 – 2033 (RTP), blir næringsveier og gang- og sykkelveier prioritert. I Vesterålen skal det blant annet brukes 300 millioner kroner på utbedring av fylkesveg 82 mellom Sortland og Risøyhamn, i tillegg til 200 nye millioner kroner på fylkesveg 821 mellom Frøskelandsfjellet og Myre.

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan innehold utdatert informasjon

– I tillegg er det satt av 250 millioner kroner i en «utbedringspakke» for prosjekter i Lofoten, Vesterålen og i Ofoten. Disse midlene vil gå til vedlikeholdsutbedringer, reasfaltering og asfaltering av det som i dag er grusveger. Dette er vedlikeholdstiltak som både privatpersoner og næringsliv etterspør, sier fylkesråd for transport og infrastruktur, Monika Sande.

Trafikksikker transport

Regional transportplan har et gjennomgående fokus på trafikksikkerhet og klimavennlige transportsystemer. Fylkesråd Elin Dahlseng Eide påpeker at man ønsker å gjøre transport knyttet til skolevei sikrere.

– Vi skal sikre at folk og varer kommer raskt og enkelt frem. Samtidig ønsker vi å legge til rette for en folkehelsegevinst gjennom det vi kaller aktiv transport. Altså at det skal være mulig å gå, løpe og sykle på en trygg og god måte. Dette er særlig viktig sett opp mot alle våre barn og ungdommer som skal til og fra skolene, underbygger Eide. Totalt sju gang- og sykkelveiprosjekt er foreslått prioritert i nordfylket de kommende 12 årene.

– Vi har ingen å miste i trafikken. Derfor har vi en større satsing på gang- og sykkelveier.  Dette er spesielt viktig når vi på flere veier opplever økt næringstransport og flere tyngre kjøretøy. Sammenlignet med forslaget som var ute på høring, får vi en tidligere realisering av gang- og sykkelvei på Dverberg i Andøy og vi har fått prioritert inn gang- og sykkelvei i Hadsel og Leknes. Disse kommer alle trafikantene til gode, påpeker fylkesråd for transport og infrastruktur, Monika Sande.

Ambisiøs RTP

Fylkesråd Svein Eggesvik påpeker at god økonomistyring, har gjort det mulig å prioritere gang- og sykkelveier, og mange oppgraderinger som vil ta ned etterslepet på fylkesvegene. Når fylkesrådet nå vil bruke 10,5 milliarder kroner de neste 12 årene på transport og infrastruktur, vil dette gi en betydelig oppgradering av ulike fylkesvegstrekninger.

– 10,5 milliarder kroner har sikret mange prosjekter inn i prioriteringslista. Vi skal eksempelvis bruke 35 millioner kroner til skredsikring på fylkesveg 7570 til Beisfjord, vi har fått løftet frem fylkesveg 82 mellom Sortland og Risøyhamn til første seksårsperiode, og avsatt totalt 300 millioner kroner til prosjektet. Gode prosjekter som vil komme både næringslivet og de som bor i områdene til gode, fastslår Eggesvik.

Grønt skifte

Gjennom innspill og god dialog med kommuner og regionråd, er prioriteringene for de neste tolv årene nå lagt. Fylkesråd Monika Sande mener forslaget til regional transportplan er ambisiøst, men samtidig realistisk innenfor de rammene som gjelder for planperioden.

- RTP fokuserer særlig på å ta vare på naturen og redusere CO2-utslipp, Samtidig skal vi gjøre byen, tettstedet og bygda tilgjengelig for flest mulig – uavhengig av bosted, helse, alder, funksjonsevne. Vi skal ha et effektivt, trygt og pålitelig transportsystem som gir oss mest mulig ut fra tilgjengelige ressurser, påpeker Sande.

Grønn infrastruktur

Transportsektoren i Norge står for omtrent en tredjedel av de nasjonale klimagassutslippene. Derfor er også overgang til ny teknologi med kjøretøy og båter som har lav- eller nullutslipp vektlagt i den regionale transportplanen. Så mange som syv ferjestrekninger i Nordland skal elektrifiseres eller over på annen null-utslipp, også Melbu - Fiskebøl. En grønn overgang som vil monne betydelig, også i det nasjonale miljøbudsjettet.

– De ferjestrekningene hvor vi får størst miljøeffekt per investerte krone, skal iverksettes  Framtidens klimavennlige transportmidler vil kreve en storstilt utbygging av infrastruktur for elektrisk lading og stasjoner for fylling av alternative drivstoff som hydrogen, ammoniakk, og biogass. I RTP sier vi også at vi ønsker å lage synergieffekter når vi nå bygger ut eksempelvis ladeinfrastruktur, slik at vi kan spille på lag, og også andre aktører kan utnytte vår storstilte satsing, og ta del  i det grønne skiftet. Vi er utålmodig og vil at dette skal skje raskest mulig. Men det må også presiseres at en rask overgang koster, og krever at staten støtter opp i sine budsjetter, underbygger fylkesråd for kultur, klima og miljø, Christian Torset.

Næringsveier

Det er stor aktivitet i næringslivet over hele fylket. Det pågår også flere større etableringer og planlegging for nye næringsvirksomheter og nye industrier, særlig innen det grønne skiftet. Nordland kan bli en av de viktigste grønne regionene i Europa, med en unik, industriell kompetanse, kombinert med fornybar energi, naturressurser, og tilgang til egnede arealer. Fylkesråd Linda Helén Haukland er glad for at et samlet fylkesråd støtter opp om satsingen på næringsveg-strekninger.

– Med så store industrietableringer under etablering i Rana, Narvik, Mosjøen og Meløy, må vi i Regional transportplan ta høyde for at økt produksjon og flere arbeidsplasser vil kreve velfungerende transportsystemer for både gods- og persontransporter, avslutter fylkesråd Linda Helén Haukland.

Endelig behandling av Regional transportplan skjer i fylkestingets samling i Mo i Rana 13. - 15. juni.

Her kan du lese hele handlingsprogrammet for Regional transportplan 2022 – 2033: (PDF, 3 MB)